onsdag 6 juli 2005

Rapport från fjällvärlden

Passade på att åka på en veckas semester upp till Kiruna. Trots stora avstånd så känns allt så nära, varför jag hann med att besöka Narvik, Jukkasjärvi, Nikkaloukta, Abisko med mera.

Jag har druckit kaffe på vatten direkt från Vittangiälven, kokt över öppen eld. Jag har känt på vattnet i Torne älv och Kalixälven. Dessutom har jag sett Hammerfall, Dileva med mera på Kirunafestivalen.

Vegetationen består mest av småväxt ris, björkar och granar smala som piprensare och en och annan tall. Under en vecka såg jag varken ek eller lönn.

Jag såg ingen stress, jag hade solen stickande i ögonen dygnet runt under en vecka. Jag drabbades av jetlag när jag kom hem till den mörka småländska sommarnatten...


Brorsan guidade mig runt. Här är det kaffe på gång invid Vittangiälven.


På Norska sidan av E10. Vegetationen är låg eller obefintlig. Vi befinner oss över trädgränsen. Skuggsnön ligger kvar året runt.


Dileva i midnattssol på Kirunafestivalen.

Inga kommentarer: