torsdag 22 september 2005

Med sex säljer Aftonbladet bättre

Morgonens nyhetsrubriker fladdrar förbi i nyhetsbevakaren på skärmen. DN, GP och Aftonbladet har jag förvalt som källor. Den senares rubriker lyder:

"Sex på tv succé i Portugal"
"Åtta ville köpa sex av tv-kvinna"
"Sex på dagtid ska locka unga"
"Rebecca Loos i sexkalender"
"Med strumpor blir sexet bättre"

Jag törs påstå att Aftonbladet säljer bättre med sex! Men det var väl inget nytt...?

4 kommentarer:

Anonym sa...

De som köper måste vara utsvultna på området.

Jag köper, eller läser den inte.

:-)

tomasrj sa...

Det är väl så...

tomasrj sa...

Jag betvivlar starkt att huvuddelen av Aftonbladets rubriker hade sett ut som de gör om kvällstidningsredaktionen inte varit så testosteronstinn som den är idag.

Sexualtdriften är naturligtvis evolutionärt betingad. Människoarten finner den dessutom njutningsfylld, medan sex kan leda till döden för andra arter.

Men det råder en ologisk hållning gentemot sex. Det är fritt fram att visa sönderbombade kroppar i teve, men visas ett kvinnobröst blir det ramaskri. Samtidigt så tillåts mediaklimatet att sexualiseras på ett spektakulärt sätt - eftersom sex är kommersiellt gångbart.

Anonym sa...

Tidningana verkar på en kommersiell marknad och därmed går det hela ut på att sälja så mycket som möjligt. Sex säljer! Så enkelt är det.
Sex som kommersiellt försäljningskoncept exploderade i samband med kabelkanalernas framväxt. Och ännu tidigare med Bonniers satsningar på de s.k. herrtidningarna. Bonniers visade vägen, kan man säga.
Jan Guillious bok "Det stora avslöjandet" avslöjar mycket av hur det gick till när sex blev en handelsvara inom massmediavärlden. Läs den! Dessutom är det sanslöst rolig.