torsdag 20 oktober 2005

Arbetslösa utlämnade hos bemanningsföretag

Bläddrar i informationsbladet från AEA, Akademikernas Erkända Arbetslöshetskassa. På baksidan finns en guide till kassans regler:
Under arbetslösheten måste du hålla kontakten med arbetsförmedlingen och söka och ta de arbeten som erbjuds dig. Får du deltidsarbete deklareras arbetet timme för timme på kassakorten.

Tar du arbete via bemanningsföretag har du inte rätt till någon deltidsersättning. Du har heller inte rätt till ersättning mellan uppdragen för bemanningsföretaget.

Det är det här jag reagerar på. Om man erbjuds deltidsarbete är man skyldig att söka. Man kan också stämpla upp till heltid. Men om det är ett bemanningsföretag som behöver deltidspersonal så har man plötsligt ingen rätt till ersättning!

Har jag fattat helt fel? Den regeln bidrar ju till att försämra situationen för en arbetslös. Det är inte heller företagsvänligt, eftersom ett bemanningsföretag på detta sätt måste anställa heltidspersonal.

Vad är egentligen skillnaden mellan ett bemanningsföretag och det förhatliga systemet med tim-vikarier? Det senare har fått stort genomslag inom den offentliga sektorn. Tusentals kvinnor släpps aldrig in på arbetsmarknaden på riktigt, utan tvingas leva i ovisshet inför morgondagen. De får heller inte ta del av anställningsförmåner som oftast bara omfattar tillsvidareanställda.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har för närvarande lite fjärilar i magen.

Min a-kassa ifrågasätter varför jag inte vill ha ersättning för 28,5 timmar i oktober!!!

Helt ärligt har jag svarat att jag haft ett copywriteuppdrag för en reklambyrå. Det borde väl a-kassan bli glada för, tycker jag.

Men i deras brev låter det som att man kan bli av med ersättningen helt och hållet, om man gör så.

Vet inte om jag missuppfattat. Vi får se.

Elisabet. sa...

Fullkomligt vansinnigt!
Det var (kanske är ännu) lika snurrigt som när jag flyttade till Skåne och skulle söka arbete.
För att "stå till arb.marknadens förfogande" var jag tvungen att ha barntillsyn ordnad för minstingen.
Och inte fick jag kommunal barntillsyn om jag inte hade något arbete. Jag fick gullbe en granne att på papperet intyga att hon var sonens dagmamma. Det var hon inte alls. Fy, så krångligt.