söndag 9 oktober 2005

En liten lektion i matte och html-pill...

På jobbet får jag höra att jag är lugn och har extremt tålamod. Det gäller dock inte bloggaren. Så nu har bloggen nytt utseende (igen). Jag tycker de färdiga mallarna är så trista och utan html- och css-kunskaper är det svårt att göra större ändringar. (Jag skulle vilja ha tre spalter, men vågar inte börja pilla i koden...

Däremot har jag pillat ihop ett matteprov idag. Olikheter i matte B. Vad sägs om
4-2x<7

som är en liten luring. Regel nr 3 säger att båda sidor i en olikhet kan multipliceras med ett positivt tal. Så hur göra -2x till ett positivt tal? Jo; antingen regel nr 1 "Till båda sidor av en olikhet kan adderas eller subtraheras samma tal" (addera 2x i detta fall). Eller regel nr 4 "Om båda sidor i en olikhet multipliceras med ett negativt tal, byter olikheten riktning (multiplicera med -1 och vänd < till > alltså...) Är alltid lika kul att se hur proven tas emot...

Inga kommentarer: