tisdag 25 oktober 2005

Ny teknik ger merarbete och är dyrare

Hittade en krönika från ICA-kuriren på Elisabets hemsida. Den handlade om ny teknik som man "måste ha". Måste man det?

Ny vetenskap och ny teknik är bra!

Häromdagen konstaterade jag att mekanisk ogräsbekämpning är mer miljövänlig än forna tiders besprutning med hormoslyr - som orsakade cancer hos bland annat banverksarbetarna.

Moderna kylskåp och spisar kräver mindre energi än forna tiders brummande åbäken. Bilar med katalysator eller ännu hellre med hybridmotor eller biogasdrift minskar utsläppen av bland annat drivhusgaser och påfrestar inte miljön på samma sätt som konventionella bilar. Och så kan man fortsätta.

Och om tio år eller femtio år kommer den tidens forskare att döma ut vår teknik och vår livsstil.

Men ny teknik är inte bara bra

Idag förväntas vi trycka oss fram genom telefonköerna till de flesta myndigheter.

Bankerna erbjuder oss "självbetjäning" som är "enklare" eftersom vi då kan utföra våra bankärenden på tider "som passar kunden". Men det innebär att vi själva ska utföra det arbete som forna tiders banktjänstemän utförde. Avgifterna som bankerna införde i början av 1990-talet är dock kvar. Den nya tekniken ger alltså merarbete för oss, plus att vi förväntas betala för arbetet.

Ny teknik kräver nya prylar

Min första stationära dator, som jag köpte 1995, hade en hårddisk på 270 Mb och ett arbetsminne på 4 Mb. Operativsystemet hette Windows 3.1 och jag var väldigt mallig över min moderna dator. Den kostade lika mycket som min nuvarande bärbara apparat som har 30 000 Mb:s hårddisk.

I takt med att prestandan höjs på hårdvaran (datorerna) så blir också mjukvaran (programmen) större och mer avancerade. Skulle jag försöka starta Windows XP i min gamla dator så skulle den klappa ihop av överansträngning.

Allt fler myndigheter, liksom radio och teve, hänvisar till sina hemsidor på internet. Sidorna blir allt mer avancerade och det är väldigt trögt för den som försöker surfa med ett modem.

Själv skaffade jag internet hösten 2000 och surfade glatt med ett 33 kB-modem. Idag har jag billigaste ADSL med 250 kB:s surfhastighet och känner mig omodern...

Ny teknik kräver eftertanke före

Vem kan inte idag skratta åt förre kommunikationsministern Ines Usman som redan 1994 förutspådde att "internet är en fluga som kommer att flyga förbi". Men man ska nog vara lite försiktig inför ny teknik.

Vem vet egentligen effekterna av radiovågorna från mobiltelefoner? Det forskas, men resultaten från olika undersökningar pekar ännu åt olika håll. Det var likadant när de första varningssignalerna kom angående ett samband mellan rökning och lungcancer. Hormoslyr, neurosedyn, asbest och alla tungmetaller var modernt och framgångsrikt ända till framtiden visade på de katastrofala följderna.

Inga kommentarer: