lördag 19 november 2005

Samlade bilder från Blomstermåla

En hel del bilder har publicerats på bloggen från olika delar av Småland med en och annan utflykt åt norr och syd. Några har påpekat att det nu är dags för bilder som visar Blomstermåla. Så här kommer det ett kollage med samlade bilder.


Foto 2002. Tre stora vägar förbinder Blomstermåla med omvärlden. Vägen till Mönsterås, samt riksväg 34 med Högsby åt norr och Ålem - Kalmar åt söder.

Vill redan nu nämna att jag inte har nåt Blomstermåla i blodet. Jag bor bara här, liksom 1 600 andra personer, så det mesta är andrahandsinformation som delges här!


Foto 2002. Blomstermåla är nog mest känt för sitt fotbollslag. Sju år spelade BIK i fotbollens näst högsta serie (då betitlad div II). 1967 sattes publikrekord då man tog emot Elfsborg med 4 553 personer på läktaren. Mest kända spelare härifrån är väl Benno Magnusson.


Foto 2005. Blomstermåla är en gammal industriort. Mest kända industri är troligen Norba, där de 170 anställda tillverkar sopbilsaggregat. De är ledande på den svenska marknaden, men samtidigt vill jag minnas att 95 procent går på export. Sålunda skapar de arbete åt svenskarna och drar in pengar från utlandet till Sverige. Namnet Norba var från början Norrbacken.

Kährs (tidigare Bohmans fanérfabrik), liksom Bevi och Sydsvenska Elanläggningar är andra industrier. "Rufflaren" Ulf Berner som teve skildrat i ett flertal dokumentärer, bodde här under tiden har var chef för fanérfabriken.

Idag är många industrier nedlagda. Den här traversen har snart ätitis upp av naturen.


Foto 2005. Järnvägen förbinder Blomstermåla med omvärlden. Kustpilen stannar till tolv gånger varje dag på sin väg mellan Kalmar och Linköping.

Passagerartrafiken lades ner i början av 1970-talet. Men i mitten av 1990-talet satsade man på en upprustning av banan och återinförde passagerartrafik. Då gick tågen hela vägen in till Stockholm.

Vid alla stationer finns alltid direkta anslutningsbussar till närliggande orter, något som bidragit till att många reser med tågen. Detta passar särskilt pendlare som arbetar eller studerar i Kalmar - liksom i Linköping för dem i norra delarna av Kalmar län.


Foto 2004. Förra året rustades banan genom Blomstermåla upp. Alla spår på stationsområdet lades om. Här pågår slutarbetet i september 2004.


Foto 2004. I Folkets hus har många dansband bjudit upp till dans. Ungdomsdanserna från 1980- och 90-talet är också legendariska. De flesta ur den svenska popeliten var här, liksom ungdomar från Kalmar, Oskarshamn, Högsby och naturligtvis Mönsterås.


Foto 2003. De allra flesta känner nog dessvärre Blomstermåla som en plats man åker igenom. Samhället är långsträckt utmed landsvägen och vill liksom aldrig ta slut.


Foto 2003. Blomstermåla är en håla! Pizzeria, restaurang, konsum, bank, spelbutik, fotoaffär, konditori, apotek och en vårdcentral ryms i centrum.

Men Blomstermåla ligger centralt och har bra kollektivtrafik åt alla håll. På en halvtimme når man grannkommunernas centralorter Kalmar och Högsby. På tre kvart kommer man till Oskarshamn.

17 kommentarer:

Elisabet. sa...

TACK, Tomas!
Du är ju bara en ÄNGEL.
Så roligt att få promenera genom Blomstermåla och titta sig omkring. Nu ska jag försöka dokumentera Ystad på ett liknande sätt och inte bara visa en massa fönster.

tomasrj sa...

Fönster är väl inget fel. Själv har jag en samling med bilder på brevlådor med motiv. Publicerade dem våren 2002. Kanske dags för ett dacapo!?

Anonym sa...

Det där manar till efterföljd. Även om jag haft lite bilder från Luleå på min blogg, så har det inte varit så berättande, precis.

Men egentligen vet jag inte om det behövs. ALLA har väl varit här?!!
:-)

'Norba' blev en liten flashback. Kommer ihåg varumärket på sopgubbarnas bil, när jag var barn.

Anonym sa...

Tjugo år bodde jag där, men då fanns det inga pizzerior. Dock fanns det många butiker under det tidiga sjuttiotalet, både i norr och söder längs vägen. Och Centrumhuset - härligt namn - var ett tecken på modernitet. Traversen änvändes flitigt och diverse ädla trästockar à några meter i diameter låg under den med vattenspridare för att bli fanér åt den karismataiska rufflaren Berner. Var det f.ö. inte samma åklagare som missade både honom och det mkt. tråkiga mordet på Reza i Högsby. Ytterliggare ett exempel på naiva myndigheter som inte förstår särskilt mycket. har du läst Dilsa Demirbag Stens bok?

//B-måla

tomasrj sa...

Åh vad roligt att höra om gamla Blomstermåla. Jag är inte härifrån, utan kom hit för fyra år sedan.

Det är möjligt att det är samma åklagare, jag har inte hört det tidigare, men du har säkert rätt. Nej, jag har inte läst Dilsas bok. Ska jag vara ärlig så har hennes texter på DN:s ledarsida inte tilltalat mig.

Anonym sa...

I Sydsvenska Dagbladet skrev Fredrik Ekelund en mkt. uppmärksammad artikel om kulturrelativism, SD och sina gamla sossevänner - som nu röstar på SD - under förra veckan. Kika på den! jag tycker ganska bra om Dilsa. Hellre Dilsa än Stegö! Och nu skall de slopa den dria entrén på de statliga muséerna. När det infördes kändes det som det var en mängd innerstadsbor som skulle premieras men så har det faktiskt inte blivit - jag hade fel och nu börjar jag funderaq över om jag ännu en gång har röstat på fel parti...

//B-måla

tomasrj sa...

Ekelunds artikel finns här och är intressant. Jag håller inte med honom i allt, men jag delar hans åsikt om att civilkuraget måste stärkas för att hejda kriminaliteten som breder ut sig.

Här kan du för övrigt läsa en artikel som jag skrev om Fredrik Ekelund för nio år sedan, vad tiden går... Jag gillar hans böcker fast jag har ännu inte läst hans senaste.

Anonym sa...

Snille och smak... Grattis! De tre första är bäst och mkt riktigt kulminerar det med "Jag vill..."

Fö känns det som Pamuk platsar i det allt mer politiserade litteraturklimatet (Naipaul, Saramago, Coetze och nästa gång kanske Roth (har du läst "Motliv")

Det känns som om vänstern har lite problem med slöjan och dess konsekvenser, eller har jag helt fel?

Vi borde kanske ses när jag är där ngn gång. Vilken skola är du på? Hade några bra lärare där!
//B-måla

tomasrj sa...

Det är verkligen roligt att läsa dina kommentarer som känns nästan väl initierade - tillräckligt för att jag ska undra vem du är. Men det är helt okej att vara anonym.

Jo, vänsterpartiet har olika synsätt på slöjan. Å ena sidan är det en symbol för en religion som bland annat förtrycker kvinnor. Å andra sidan ska man inte ha pekpinnar kring vilka klädesplagg som ska tillåtas.

Jag arbetade tidigare som lärare i Oskarshamns kommun. Förra året arbetade jag som lärare på fängelset i Kalmar. Just för tillfället timvikarierar jag på skolor här i kommunen. Men har ett "riktigt" lärarjobb på gång i en grannkommun, får besked senare i veckan.

Anonym sa...

Man tackar... vi har dock förmodligen aldrig träffats så nog om det. Jag tycker att litteratur är viktigt likt mkt annan kultur.

Det här med slöjan ger jag inte mkt för - du är en politiker! Utveckla gärna lite mera - Turkiet är ett intressant exempel med sin kemalism.

Jag är f.ö innerligt glad över det amerikanska valsesultatet (läser nu "Kampen om Islam" som är riktigt bra)

Lycla till med jobb! Är du för medborgarlön?

//B-måla

Anonym sa...

Nå, är du för medborgarlön? Och hur är det med vänstern och slöjan? Tidigare tyckte jag inte om Turkiet men jag har bytt ståndpunkt - å andra sidan får vi inte glömma de två svenskarna som blev utlämnade till Egypten.

B-måla

tomasrj sa...

Anonymous: Två knepiga frågor som jag ska besvara.

Medborgarlön: Ärligt talat så har jag inte funderat så mycket över den frågan. Just nu med debatten om bidragsfusk och den allmänna högervinden som blåser så är det väl inte riktigt politisk korrekt att föreslå något sådant. Jag vill helt enkelt inte ge något svar.

Tyvärr kommer jag att vara lika tråkig med slöjsvaret. Slöjan är ett religiöst plagg som representerar ett kvinnoförtryckande samhälle som jag inte vill ha. Men samtidigt så är slöjan ett revolutionärt plagg för många. Muslimer som revolterar mot USA genom att bära en symbol som är starkt förknippad med antiamerikanism.

Unga flickor som växer upp i mer sekulariserade muslimska familjer kan däremot ibland bära slöjan i en slags föräldrarevolt - utan att slöjan därför egentligen stöder islam. Dessutom kan slöjan bäras som en accessoar på samma sätt som en keps eller vilken annan huvudbonad som helst. Det finns ju olika slöjor också - dels de som täcker ansiktet och dels de som mer påminner om svenska tanters schaletter.

Så det är många olika faktorer och jag är negativ till heltäckande slöjor, men övriga slöjor kan jag inte bestämma mig kring. Jag har aldrig direkt konfronterats med slöjan, vilket också bidrar till att jag inte vet hur jag tycker. Det är helt enkelt inget problem för mig idag!

Anonym sa...

Vill minnas att antalet s.k. "burkor" ökade i försäljning, i Afghanistan, efter att USA motat bort talibanerna från makten ty kvinnorna ville bära dem och nu kunde kvinnorna ta sig in till städerna igen. F.ö. ökade väl kvinnornas säkerhet i samband med att talibanerna ersatte inbördeskrigets stråtrövare som hade för vana att våldta kvinnor...
Därmed inte sagt att jag gillar talibaner eller islam, men i en pluralistisk debatt - why not! Turkiet och Frankrikes förbud är intressanta - och borde stimulera både liberaler som vänsterkrafter att tycka någonting. Men vi lever ju i Sverige där man inte bör bryta opportunismen (tystnad och politisk korrekthet) och vår synnerligen tråkiga konsensushållning till det allra mesta. barometern lär visst ha haft nån ledare som handlade om narkotika nyligen - likaså är Petra Östergrens bok efterlängtad!
Hur kan sju riksdagspartier fulltsändigt negligera energifrågan i valet -06? Och vad gjorde journalisterna? Nu agerar de i stället drevkarlar åt meterolog Holmberg och Al Gore.

B-måla

tomasrj sa...

Det sista om energifrågan håller jag inte med dig om. I vänsterpartiet valde vi ut tio punkter som vi lyfte under valrörelsen. Den tredje punkten handlade om Energiomställningen och punkten lanserades runt 26 april - på årsdagen av Tjernobyl.

Flygbladen som hängde med under resten av valrörelsen hade den roliga dubbeltydiga rubriken "Minns ni Gudrun?". Läs mer här. Runt den här frågan arrangerade vi ett energipolitiskt seminarium där Svenska Naturskyddsföreningen, Miljöförbundet Jordens Vänner, Svensk Energi och Seko medverkade. Vi presenterade också en rapport som visade på hur många jobb som energiomställningen skulle skapa. Den hittar du här.

Så med detta vill jag ha sagt att vi definitivt inte "fullständigt negligerade" frågan.

Däremot är det ett bekymmer att tidningarna negligerar vänsterpartiet och inte alltid väljer att skriva om de frågor som vi lyfter. Statistik som bekräftar detta hittar du här.

Anonym sa...

Blomstermåla är en tråkig håla, finns INGET av värde att göra här.

Anonym sa...

Var det en lång kö på Ica så sa Ulf Berner-Ursäkta men flytta på er kärringar

Peter sa...

Benny Magnusson i all ära dock går det inte o jämföra med brodern Rogers karriär o meriter. Han är Blomstermålas störste spelare genom alla tider o kommer så förbli