onsdag 21 december 2005

Moderaternas feminism



Moderata kommunalrådet i Vellinge har sin egen syn på feminismen. "För att väcka debatten" har han skickat en julkort där han själv, som blå tomte, dansar omkring med barbröstade kvinnor.

Korten är skickade med skattepengar som en julhälsning från det moderate kommunalrådet. Själv har jag svårt att se hur kortet skulle uppmuntra debatten kring jämställdhet. Snarast visar det på moderaternas syn på patriarkala mönster i samhället - en syn som befästs på kortet, där kvinnorna ska behaga tomten i Vellinge. Ingen tror längre på tomten, inse det!

Och hur blir då fortsättningen?
1 Reinfeldt reagerar inte
X Reinfeldt menar att det är en enskild olycka
2 Reinfeldt tar Holm i upptuktelse och kräver avbön

Mitt tips blir en etta eller möjligen ett kryss. Och resten av media kommer att förtiga det hela - allt medan Vellinges kommunalråd ägnar sig åt sina glädjeflickor under julen.

Det är märkligt att inte moderaterna ger upp lögnerna om att man skulle vara ett feministiskt alternativ och inser det som vi andra hela tiden kunnat konstatera, nämligen att man står för ett patriarkalt samhälle med klassförtryck och kvinnoförnedring. Mönstren går aldrig ur!

Väljarna går inte att lura hur länge som helst. Moderaterna kommer allt närmare ättestupan som slutligt kommer att garantera valförlusten.

SvD - Politisk julhälsning med nakna damer

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller med dig om att kortet är ett uttryck för patriarkala mönster i samhället som du skriver. Men tror du inte att det är dra slutsaserna lite väl långt när du gör det till alla moderaters syn.

Men troligen fins det mången gammal moderaträv av manligt kön som när sådana föreställningar, så helt ute och cyklar kanske du inte är.

tomasrj sa...

Vi får väl se om Reinfeldt tiger still och godkänner uttalandet eller tar avstånd.

Elisabet. sa...

Tomas: alldeles bombsäker är jag på att äldre vänsterpartister inte är ett dugg mer feminisistiska i sitt tänkesätt; möjligen utåt i så fall. Inte ett skvatt tror jag att herr Holm i Vellinge är typisk bara för att han är moderat.
Jag tror att han är typisk för att han är man och i den åldern.
Och många andra åldrar också för de delen.
Så det så.
Hälsar Elisabet, 51.

Elisabet. sa...

Medan jag skalar potatis kommer jag på mera jag skulle ha sagt .., ;-)
Var det inte (v) som hade en riksdagsman som spelade in porrfilmer, förresten?
Nu blev han väl utesluten ur partiet,men inte menar du väl att vi av den mannens eskapader skulle döma hela vänsterpartiet?
Och ja, jag inser att Holm är kommunalråd och det är UR-DUMT med kortet, det håller jag med om.
Men ändå.
Bra med dig Tomas, du håller mitt blodtryck på en jämn nivå ...haha .., lite högt!

tomasrj sa...

Han spelade inte in porrfilm i egenskap av vänsterpartist. Holm skickade julkortet i egenskap av kommunalråd och moderat. På fritiden får Holm göra vad sjutton han vill.

Och för övrigt håller jag inte med om din generella bedömning av "män i den åldern". JämO är ett exempel på motsatsen.

Anonym sa...

Blå tomten gripen på Lapland airport

Kl 12:30 idag greps den blå tomten på flygplatsen Lapland airport. Trotts att det var varmt (-8,4g) var han alldeles blåfrusen och verkade som om han hade virrat runt en längre tid utomhus. I närheten där dom grep den blåfrusne blå tomten hittades ett gammalt FFV Carl Gustaf raketgevär m/48.


Läs mer här;)


KAS

Elisabet. sa...

Jamen, jag sa ju att jag tyckte att det var dumt gjort av honom som kommunalråd, det tycker jag.
Men att Jämo är ett bevis på motsatsen, det tycker jag inte alls är ett tecken på att "storhopen" skulle vara annorlunda.Jag tror att Jämo-mannen är i klar minoritet.
Faktiskt.

Anonym sa...

Elisabeth,

En klar skillnad är att man från vänsterpartiets sida starkt tog avstånd från porrfilmsinspelningarna, något som moderaterna ännu inte har gjort här.