måndag 30 januari 2006

Vänsterpartiet alltid suspekt i tidningen

Det är alltid spännande att se hur pressmeddelanden hanteras av media. Vi i vänsterpartiet i Kalmar län hade vår årskonferens i lördags. Jag skrev ett pressmeddelande och skickade ut till en handfull tidningar och lokalradion.

Lokalradion gjorde två grejer. Först en om vårt uttalande mot prostitutionen vid sommarens fotbolls-vm. Sedan blev det ytterligare ett telegram om motionen att vi rekommenderas att betala tio procent av arvodena till partiet.

Den ena tidningen fokuserade helt på de tio procenten. I en sidoartikel intervjuades vår gäst från partistyrelsen och i samband med den nämns uttalandet mot prostitutionen. Den andra lokaltidningen gjorde en väl balanserad artikel som i stort redogör för våra beslut. Där i var också en kortare intervju med vår gäst. (Tyvärr inte tillgängligt via internet.)

Det är med igenkänning som jag läser artiklarna. De meningar som är hämtade rakt av från pressmeddelandet känner jag väl igen. Lika väl känner jag igen de bitar som jag inte skrivit och tyvärr finns också en del rader som jag inte skrivit och som inte ens stämmer, utan snarare är små utsvävningar som journalisten gjort.

Apropå de tio procenten kan jag förtydliga lite. Jag hörde här i samhället att vi jämförts med pingstvänner. Det främsta skälet till beslutet är att heltidsarvoderade politiker får väldigt höga arvoden. Det finns därför en risk att de glömmer bort hur det är för väljarna som lever på en normallön.

Därutöver är den krassa verkligheten att partiet inte har nån fackföreningsrörelse bakom som bidrar med pengar. Vi har inte heller nåt näringsliv som stöttar oss. Så det är lite av rättvisemottot "av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov".

Inga kommentarer: