torsdag 23 februari 2006

Folkpartiets syn på lag och ordning

När folkpartiets riksdagsledamot Karin Pilsäter åkte fast för rattfylla i helgen så ryckte jag bara på axlarna. Hon var inte den första och knappast den sista.

Varje gång kändisar åker fast för rattfylla så blir jag lite ledsen. Just rattfylla är så klantigt och vittnar dels om att man inte kan hantera alkohol och dels att man har dåligt omdöme. Jag blir ledsen därför att dessa kändisar blivit förebilder för en mängd människor. Rattfyllan är ett stort svek mot dessa människor.

Därför tyckte jag att Karin Pilsäter skötte sitt misslyckande väldigt bra när hon genast insåg att hon var rökt och gick ut och meddelade att hon drar sig tillbaka. Men idag läser jag att hon kan vara tillbaka redan om nån vecka. Åtminstone om folkpartiledaren Lars Lejonborg får som han vill.

Varje år dödas omkring 150 personer av rattfyllerister. Tusentals skadas. Att inte ha bättre omdöme, än att man sätter sig i bilen, trots att man druckit alkohol, vittnar om att man inte kan hantera alkohol. Man inser helt enkelt inte sina gränser. Lars Lejonborg menar att hon åter har hans fulla förtroende när hon betalat sina böter. Så lättvindigt ser folkpartiledaren på lag och ordning.

1 kommentar:

Elisabet. sa...

På fikarasten idag satt skummade jag igenom Linda Skuggens krönika. Det var första (nej, men nästan) gången jag tillfullo höll med henne! Det handlade just om Karin Pihlsäter och alkohol.