torsdag 2 mars 2006

Paniken sprider sig på Svenska Dagbladet

Igår hittades en död fågel utanför skyddszonen, berättar Svenska Dagbladet. Sans och vett verkar vara totalt bortblåst. Att fåglar och småvilt stryker med - särskilt under kalla och snörika vintrar - är inget ovanligt.

En död fågel gör helt enkelt ingen influensa. Det ligger tusentals fåglar stendöda och stelfrusna i Sverige idag. Men de har knappast dött på grund av fågelinfluensa.

Jag var själv i Figeholm igår, en knapp mil från Hamnefjärden. Dock var jag där i ett annat ärende. Det var knappt fåglarna berördes ens runt fikabordet.

Igår kväll var
jag på biologiinstitutionen på Högskolan i Kalmar, också det i annat sammanhang än fågelinfluensan. Men frågan kom naturligtvis upp då vi satt och fikade. Högskolan ligger långt framme i den här frågan. Och chefen för Statens Veterinärtekniska Anstalt lär redan för sex år sedan varnat för det som nu hänt. Men då var inte media så intresserade.

Tidningen Nyheterna har redan börjat spekulera i om turistnäringen kommer att ta skada. Men efter en rundringning till turistnäringen. kunde man konstatera att det ännu inte kommit några avbokningar. Även Sveriges Radio Kalmar har ringt runt och konstaterar att turistnäringen inte kommer att ta skada. De noterar också att hotellen i Oskarshamn är fullbokade av mediafolk som invarderat kommunen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker det verkar som om turistnäringen verkligen tagit fart!Jag menar pga av alla hotellbokningar../Maria

Elisabet. sa...

Jag håller med i allt du skriver ang. fågelinfluensan, men det är inte därför jag skriver här just nu. Jag vill säga följande: "Herr Tomas Jonsson, lyssnar ni noga nu? Bra. Ni är nämligen en sjusärdeles duktig målare/tecknare. Ni borde dessutom ta vara på den talangen,på allvar!"
Såja.
Nu har jag sagt det.
Tack för ordet herr Ordförande.