fredag 14 april 2006

Arbetarnas kamp vid minnet av 1976


Jag kom att tänka på en bild ur mitt fotoalbum. Den är tagen skärtorsdagen 1976, alltså för jämt trettio år sedan. Flickan heter Anna och bodde på Knivgatan i vårt kvarter i Svalliden i Oskarshamn.

Kolla in hennes snygga träskor, med hjärtan på. Såna är ju moderna igen! Förmodligen inköpta av träskomakaren som hade sin träskomakarverkstad och försäljning i källaren i en villa några hundra meter ut mot Södra vägens korsning med riksväg 23. På baksidan av fotot står att hon är lika gammal som jag, men jag minns henne inte.

Nysådd gräsmatta i slänten. Där minns jag däremot att det stod buskar tidigare. Jag råkade hamna där när jag lärde mig cykla... Den gamla villan beboddes av några gamla systrar då vi köpte den. Jag var tre-fyra år och minns fortfarande de hemska mardrömmarna om dessa otäcka tanter.

Den vita boden står på en tomt där tant Märta bodde. Jag minns att hon och jag cyklade in bakom hemvärnsgården i Oskarshamn och plockade lingon och blåbär där.

För tiotalet år sedan gick jag runt och tittade i kvarteret. Då var alla gamla gubbar och tanter döda. Albin och Anna, tant Märta, Helge och knivsliparen som jag inte minns namnet på. Flera hus var rivna och tomterna avstyckade och bebyggda med nya moderna hus där det bodde nya barnfamiljer, nu betitlade "curlingföräldrar".

Ture bodde dock kvar. Jag minns att han alltid efter maten gick ut och satte sig på trappan och rökte pipa. Han hade blåställ och arbetade på sågverk men då 1995 var han pensionär.

Då i mitten av nittiotalet hade hans Inga flyttat in på ett gruppboende medan han bodde kvar i villan. Jag tror att han fortfarande lever - han skriver ilskna insändare ibland - arg på sitt socialdemokratiska parti som glömt ursprunget som han var med och kämpade för.

Då för tio år sedan hade vi en trevlig pratstund där han berättade om hur han varit med kämpat igenom fackliga och sociala rättigheter. Just då var vi upprörda över Mona Sahlin som just blivit avslöjad för blöjor och toblerone. Undrar vad han skulle säga idag? Hans kamp lyser i alla fall igenom i insändarna. Idag borde han vara över nittio och av hans insändare förstår jag att han numer bor hos sin Inga på gruppboende.

Det var en annan tid där, i Svalliden anno 1976.

1 kommentar:

Elisabet. sa...

UNDERBAR läsning Tomas!!