tisdag 20 juni 2006

018-431 00 00 — hämnden är ljuv!


"Helhetskoncept för relationsskapande kundkommunikation" låter som hämtat direkt från Avigsidans floskelgenerator... Men citatet är hämtat från hemsidan på ett telefonspamföretag som terroriserat mig någon vecka.
Med lång erfarenhet och modern teknik levererar vi tjänster som skapar närvaro i kundrelationerna.
Provoice
Det hela går ut på att en outtröttlig dator ringer upp tänkbara kunder. Och svarar man inte så återkommer den nån timme senare och ger aldrig upp. Spammandet fortgår alltså och kan göra folk galna!

Telefonförsäljaren tar vid först när någon svarar. Om du lyfter på luren så tar det en bra stund innan någon säger nåt i andra änden — om någonsin. Systemet innebär att intet ont anande människor lyfter på luren utan att det finns någon människa i andra änden.

Detta spammande pågår ända tills du får prata med försäljaren. För min del har det hållt på i någon vecka och i början svarade jag snällt utan att det fanns någon i andra änden. Det har fortsatt ringa omkring fem gånger varje dag från samma nummer — 018-431 00 00.

Senaste dagarna har jag dock bara lyft luren och lagt den bredvid telefonen... Och idag fick jag min hämnd! När de ringde morgonens första samtal lyfte jag i vanlig ordning luren för att lägga den på skrivbordet, då jag faktiskt hörde en plågad telefonförsäljare i andra änden ropa "hallå!" "hallå?"...

Make my day, typ... jag njuter fortfarande... hämnden är ljuv! Kände mig lite som Veiron i Ottan när han startade vinkelslipen i örat på nån brackig Stockholmare i Mercedes...

Företaget heter Provoice och finns i Uppsala och jag anser inte att deras försäljningstaktik är särskilt seriös!

En sökning på Google efter Provoice i Uppsala visar att de flesta träffarna handlar om rekrytering av telefonförsäljare men lite längre ner finns också en hel del kritiska sidor!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Borde inte du som vänster stå på arbetarens sida och inte hämnas på telfonfärsäljaren isig utan på de centrarade vid toppen?

Anonym sa...

ja eller hur, jag jobbar faktiskt på provoice, vi har fanemig de sämsta villkoren!

samt att jag klagat många ggr på "dialern" den som ringer upp osv. men det finns ingen som bryr sig.

vinst å produktion går hand i hand före arbetarna.

tomasrj sa...

Ni hjälper profitörerna att tjäna en massa pengar.

Jag tänker inte hymla, utan önskar ärligt att er yrkesgrupp försvinner. Ni är med och lurar på folk saker som de inte visste att de behöver. Och ni tjänar pengar på detta snuskiga lurendrejeri.

Och det är riktigt konstaterat: Vinst och produktion går hand i hand före arbetarna. Så är det alltid i ett kapitalistiskt samhälle. I ett kommunistiskt system behövs inga telefonförsäljare!