tisdag 13 juni 2006

Fotboll i männens värld i dagens DN


Det var när jag såg enkäten som jag hajade till. Fem män får svara på om de håller på Mellberg eller Ljungberg i nåt fotbollsbråk. I såna här enkäter brukar det alltid vara tre kvinnor och två män eller möjligen tre män och två kvinnor.

Journalister har fått en hel del kritik senaste åren för att det mest är män som syns i tidningen. Därför brukar de vara extra noga vid exempelvis enkäter där fördelningen blir väldigt tydlig.

När enbart män får ha synpunkter på fotbollsbråket så ger det åtminstone mig en signal om att bråket endast angår män!?


Och när jag läst enkäten
så får jag se att på hela uppslaget finns bara män. Och när jag börjar bläddra i Dagens Nyheters sportbilaga idag så finns inte en endaste kvinna på bild.

På elva sidor finns endast en
liten notis om en kvinna, nämligen golfspelaren Annika Sörenstam. Resterande tjugo artiklar handlar om män och alla signerade artiklar är skrivna av män!

Är det så att sport enbart är till för män och endast utövas av män?


Vänder jag på bilagan så finns ekonomidelen från andra hållet i samma tidning. Där är också bara män omskrivna - bortsett från en nästan helsidesstor artikel som handlar om att "jämställdheten ökar långsamt i börsföretag". Dagens Nyheter skämtar med oss!

Och i tidningsvärlden verkar jämställdheten inte öka alls...

1 kommentar:

Anonym sa...

Inget nytt Tomas. Ekonomi och sport
är männens värld. Tror dom
Agneta