måndag 3 juli 2006

Grönskande sommarlättja


Vilken märklig känsla! I fredags arbetade jag, ringde samtal, fick samtal. Knapprade lite på datorn. Jag var i grannkommunen och lämnade material. Pratade lite politik. Och så var det helg och en veckas semester.

Helgen tillbringade jag ute på landet - långt borta från datorn - i sällskap med mygg, katter, hunden, brännässlor, gräsklippning, smultron, gråbo, rölleka, fibblor, hundäxing och timotej. Bilden tog jag i ena hörnet av trädgården.

Tystnad, myggornas surr och blindingarnas surr. Vråkens ryttlande. Bofinkens trudelutt. En spillkråka hörs ropa medan en korp svävar i skyn. Yra humlor och katter som bär hem möss. Jag smyger omkring i shorts och sandaler allt medan pulsen retarderar och blodtrycket faller.

Och så är det måndag. Och det är alldeles stilla. Radion susar somrigt i bakgrunden. Axlarna känns lätta och termometern på norrsidan visar 25,1 grader. Det är sommar!

Inga kommentarer: