måndag 17 juli 2006

Människan spår men Gud rår


Väderkartorna i Dagens Nyheter och i Nyheterna skiljer sig åt under veckan. Nyheterna har mer tagit fasta på att fruntimmersveckan börjar i morgon och har målat in lite regnmoln. Dagens Nyheter har däremot förstått att jag åter har en veckas semester från valrörelsen och bjuder därför upp till fortsatt vackert semesterväder.

Jag kommer att tänka på den starkt troende pingstvän som var vår granne under min uppväxt. Vädret var betydelsefullt för henne när hon pysslade med planteringarna i sin fina trädgård. Jag pratade en hel del med henne och hon berättade om Gud. Hennes man dog för snart fyrtio år sedan. Hon bor fortfarande ensam i sitt hus. Jag tror hon är 93 år gammal.

Jo jo, sa hon med starka drag av sina västerbottniska rötter. "Den som lever får se" kunde hon säga. Liksom "Människan spår men Gud rår!". Hon är trygg i sin tro.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Japp kan hålla med människor försöker förutse framtiden i många perspektiv, men att blanda in religion i saken är nog lite fel. Det är vädret som rår, gud finns ju inte? Ingen har ju lyckats bevisa något annat än det så :)))

tomasrj sa...

Jag har ingen tro, men samtidigt så vågar jag ändå inte avfärda Gud. Vem sjutton vet?

Dessutom börjar jag bli skrockfull, samtidigt som jag på fullt allvar hävdar att jag är naturvetare... Vet inte om det är åldern ? :-)