lördag 5 augusti 2006

Figeholmsposten - krönikor och bilder från Figeholm

När jag smulade min frukost i Dagens Nyheter i fredags så kunde jag läsa om Figeholm. Platsen där jag växte upp och bodde fram till för fyra år sedan. Ännu har jag dock starka band till platsen.
Ett stenkast från kärnkraftsverket i Oskarshamn ligger det lilla samhället Figeholm. /.../ Det ser ut som Bullerbyn. Röda stugor, lekande barn och småländska gärdesgårdar. Men Figeholm är en Astrid Lindgren-värld i skyggan av kärnkraftsverket och en härdsmälta känns ljusår bort.
Jag har skrivit en bok om Figeholm. Och jag har gett ut en tidning om samhället - Figeholmsposten. Den fanns 1982-1984 som papperstidning och 2000-2004 som webbtidning.

Figeholmsposten kan sägas vara början till bloggen
. Varje vecka under fyra års tid skrev jag en krönika som sammanfattade veckans händelser ur ett figeholmsperspektiv. Första året handlade det mest om Figeholm, men sedan blev det mycket världspolitik.

Det blev också några löpsedlar under dessa år och massor med tidningsartiklar. Lokaltidningarna var dåliga på att hitta till Figeholm och det var därför jag började skriva - som för att visa på allt de inte kunde se. Journalisterna var dock inte sämre än att de läste Figeholmsposten och kunde följa upp uppslag som jag gav dem. Det handlade om kommunens inkompetenta beslut som kostade skattebetalarna multum i onödiga utgifter, skolor som alltid skulle läggas ner med mera.

Figeholmsposten påverkade. Saker blev bättre och politikerna lyssnade. Lokaltidningarna har också lärt sig att åka till Figeholm. Och ibland hamnar samhället på de stora tidningarnas sidor.

I december 2004 stängde jag ner Figeholmsposten från webben. Det hade blivit för tungt att skriva ur ett figeholmsperspektiv utan att bo där. Strax därpå började jag blogga. Men ibland har bloggen känts lite historielös. Det är Figeholmsposten som är historien. Därför har jag nu åter lagt ut det mesta materialet på webben.

Här kan du läsa Figeholmsposten - över tvåhundra krönikor, massor med bilder och historiska återblickar från Figeholm.

1 kommentar:

josephzohn sa...

Ska bli intressant att pö om pö plöja igenom denna "gamla" kulturskatt.
Hittade direkt lite bandybilder och jag lovar att jag denna vinter ska uppdatera mitt bandylexikon med både BK Bore och Kjellskulle!