fredag 15 september 2006

Så är valrörelsen över

Jag var ute på en liten turné tidigare i kväll och lämnade av lite valsedlar som olika partikamrater ska lägga ut i vallokalerna på söndag morgon klockan åtta. Det är det sista jag gör. Valrörelsen är över och min anställning som valorganisatör upphör.

Sommaren 2006 är den första sommar som jag arbetat. Tidigare år har jag alltid varit ledig under sommaren. Det är en av få förmåner man har som lärare.

Mars och april gick mest åt till att få tag på kandidater till våra listor och beställa valsedlar och ta fram material som vi delat ut under valrörelsen. Det blev också några presskonferenser.

I mitten av juni var jag tillbaka på Hultsfredsfestivalen. Det var ett trevligt återbesök. Tolv år sedan jag sist var där. Det var massor med folk och soligt och hett och sommaren var fortfarande ung.

Stannade till i Hultsfred en månad senare och tog en bild på samma ställe i folkets park. Då var det inte några människor där. Den stora Pampasscenen var bortplockad. Husvagnar och husbilar härskade borta på campingområdet intill Hulingens strand. Jag köpte en glass i kiosken på campingen.

I början av juli hann jag med en veckas semester. Faktiskt! Det blev en härlig avkoppling då jag passade på att göra en Skåneresa. Gav visserligen en intervju i telefon på vägen ner. Men sen höll sig telefonen ganska lugn. Besökte ett soligt och hett Ystad där jag och Elisabet åt en härlig lunch med nån slags cocosröra på en strandrestaurang. Ofantligt gott. Utsikten med en massa fina flickor var det ju inte heller nåt fel på ;-)

Under samma vecka hann jag också med ett besök i Malexander där Henrik Tröst arrangerade sin alldeles egna festival som blivit en tradition. Dock var det premiär för mig. Men Henrik, jag kommer tillbaka, var lugn!

Sen var det tillbaka till verkligheten och valrörelsen började hetta till. Det handlade om att rita ihop valmaterial, hushållsutskick och flygblad, trycka dem och i vissa fall åka runt och leverera.

Sommarhettan fanns till exempel i Borgholm där vi stod under en dag med Radio Kalmar sändande från scenen i bakgrunden. Vid bokbordet syns Pia och Pierre från vänsterpartiet i Borgholm. På kvällen var vi i Köpingsvik där Lars Ohly intervjuades av missionspastor Bastås.

Så i början av augusti smet jag iväg igen på en liten semestertripp, visserligen bara en långhelg. Regnade gjorde det. Men bilen ville till släkten i Skåne och jag passerade bland annat Spången, men Kalle syntes inte till. Här åt jag julbord några gånger när jag var liten.

Tusen mil har jag kört sedan i maj
. Ett rådjur har jag kört på. En gång har jag blivit stoppad av polisen (men de lät mig löpa). En parkeringsbot har jag fått. Och jag har besökt alla länets tolv kommuner.

Nu är det bara en lördag kvar
innan valdagen. Det ska bli spännande att se om arbetet ger resultat. Jag har i alla fall gjort vad jag kunnat. Ett fyrtiotal presskonferenser har jag arrangerat under ett halvår. Massor med pressmeddelanden. Mängder med kontakter.

Problem som lösts - jag har fått lära mig att vara flexibel och att inte ta för hårt på bakslagen. Tack alla kamrater!

Nu återstår att se vad jag ska börja med på måndag? Jag får väl göra ett besök på arbetsförmedlingen i alla fall. Men det brukar alltid dyka upp nya förfrågningar och utmaningar. Den som lever får se!

Nicke Grozdanovski sa...

Tack för vårt sammarbete under denna valrörelse. De har flytit på bra och du har varit ett bra stöd för oss. Snygga Affischer du gjorde för oss i Emmaboda och utskicket blev bra. Du är god kamrat och det har varit ett nöje att lärt känna dig. Men kontakten ska vi ha kvar i fortsättningen med. :-)

tomasrj sa...

Tack själva. Ni har varit flitiga i Emmaboda. Det har varit kul att stötta er! Vi hörs framöver.

Tack för den här gången vi får väl hoppas på en bättre ekonomi så du kan få jobba mer inom distriktet. Du har gjort ett bra jobb!

tomasrj sa...

Tack. Hur ser Ölandsbladet ut idag?

Birgitta Axelsson Edström sa...

Tack Tomas! Du har varit till stor hjälp även för oss i Kalmar. Nu håller vi tummarna ordentligt och ser framåt!

Ölandsbladet var RÖTT

För första gången var den tidningen rätt politiskt färgad!

Vi fick oerhört god respons på torget igår, pga annonsen. Hoppas att den ger ngn effekt också, man vet ju inte förän man testat.