torsdag 12 oktober 2006

Crazy dag i ankdammen Sverige


Det är såna här dagar som man kan fundera över varför man håller på med politik och om det verkligen finns en framtid inom politiken.

Man vaknar till nya regeringsskandaler där moderaterna och dess alliansbröder hittar på den ena förklaringen efter den andra till varför de inte betalat tevelicensen, varför de betalat svarta pengar till barnflickor, varför de lämnat fel inkomstuppgifter.

På eftermiddagen fälls SSU:s ordförande på alla åtalspunkter, bland annat för att ha kallat en dörrvakt för "svartskalle". Nu överklagar hon, vilket är helt förväntat om ni läst min tidigare bloggning om detta.

Tevelicensskolkarna är nu polisanmälda. Om de fälls kan de knappast sitta kvar i regeringen. Om Anna Sjödin fälls i hovrätten så kan hon knappast sitta kvar.

Och det här kommer att dra oss alla som är politiskt engagerade i smutsen och leran i höstrusket. För det märker jag när jag svarar på frågor i kommunens frågepanel och när man ser insändare och hör allmänna kommentarer från "vanligt folk", att de tror att alla vi som är politiker har fett betalt i politiska arvoden och lever som kungar utan att arbeta.

De som sitter i riksdagen och i regeringen och de som är kommunalråd och landstingsråd kan leva på politiken. Och de kanske utgör fem ellet tio procent av alla oss som är politiskt engagerade. Men de allra flesta av oss har andra vanliga (eller ovanliga) arbeten.

Bland de politiker som finns i min absoluta närhet finns såväl metallarbetare, undersköterskor, socialtjänstemän, lärare, sjuksköterskor, mentalvårdare, bibliotekarier, sjukpensionärer med mera.

Skandalernas dag är till ända. Imorgon kommer en ny dag med nya skandaler och vi kommer alla att förlora på att en del inte kan hålla sig inom lagens ramar.

(Tack till Johnny för bilden)

Andra bloggar om: , , , , , ,

8 kommentarer:

Anonym sa...

Klockan är snart 10 på FM och jag har inte hört om någon skandal än *fniss*..
Men det kommer,de har ju hela dagen på sig:-)

Anonym sa...

Dessutom är det fredagen den 13:e,hehe!
(fast det är inte min otursdag,om precis fyra mån fyller jag år!
Alltså är jag född den 13:e)

tomasrj sa...

Jag arbetade under förmiddagen. Under eftermiddagen har jag långlunchat med en kompis, men ändå har jag hört ryktas om nån lyxvilla ägd av ett bolag på nån skatteö som i sin tur ägs av handelsministerns man.

Handelsministern verkar vara handlingskraftig.

Anonym sa...

Har inte hunnit läsa eller se så mycket nyheter än,men Borelius villa hörde jag talas om..
Nu väntar jag med spänning på morgondagen och vilka skandaler som ska avslöjas då...

Förresten kollar du mailen,den adressen som du har på denna sida?
(undrar bara)

Trevlig helg!!

tomasrj sa...

Svarta barnflickor, tv-licensen, aktieförsäljning samtidigt som hon satt i styrelsen för bolaget, har en villa som ägs av ett bolag som hon äger i ett skatteparadis... Det börjar bli många saker nu.

Jodå, det är samma mail som jag får kommentarerna på!
Hoppas du får en trevlig helg!

Anonym sa...

Bra! Ifall man skriver ngn rad...
Nu vet du ju att jag tar ditt parti, hi hi..

Anonym sa...

Hela den nuvarande regeringen borde vara stammisar på Crazy Horse, där hör de hemma, det hörs ju på namnet"

tomasrj sa...

Lasse: De hästarna lär inte springa hem några vinster. Tycker det känns som om de galopperar redan vid start?