lördag 7 oktober 2006

Leijonborg stoppar huvudet i sanden

Folkpartiets ledare Lars Leijonborg förklarade valnederlaget i Ekots Lördagsintervju. Hans förklaring är att (a) moderaterna har tagit stora delar av folkpartiets politik och (b) inloggningsskandalen.

Nu är det möjligt att folkpartiet har en officiell förklaring och en intern förklaring. Och i så fall borde detta vara den officiella förklaringen.

För sanningen bakom tillbakagången - och det borde väl Leijonborg vara tillräckligt begåvad för att förstå - handlar om att de gamla socialliberalerna inte känner sig till freds med ett parti som bedriver en politik som ropar på fler och strängare lagar, hårdare straff, mer kontroll och möjlighet till avlyssning, som vill utvisa dem som inte kan svenska och som generellt slår mot de svaga för att skydda de starka.

Andra bloggar om: , ,

4 kommentarer:

Anonym sa...

Just nu sitter jag och "filar" på ett inlägg om bla fp..
Får se om jag får det på "pränt".:-)

Elisabet. sa...

Ja, mig gör det inte det minsta om dom avlyssnar potentiella mördare och banditer.
Strängare straff tror jag ju också på, för vissa brott .., hälsar madame tvärsöver ..-)

tomasrj sa...

Mammamia: Folkpartiet förlorade valet precis som vänsterpartiet. De tappade en massa mandat och kommer att få betydligt mindre med ekonomiska medel. Leijonborg och rottingmajoren och islamofoben är de enda folkpartister som vunnit valet. Så jag tycker egentligen rätt synd om dem. Mest synd för att de uthärdar med sin unkna politik.

Elisabet: "Potentiella mördare och banditer"? I så fall skulle väl vem som helst kunna avlyssnas. I Östtyskland och de andra gamla öststatsländerna praktiserades detta och det är inget som jag vill ha!

Anonym sa...

Ja ,det är konstigt att alliansen vill ha samma kontroll osv som de hade i de gamla öststaterna,så mycket som de har gapat och skrikit om dessa länder..
Är det återigen; "genom sig själv känner man andra"??