tisdag 17 oktober 2006

Vem lider av moralpanik?

Det är när jag läser sånt här som funderingen kommer. Jag funderar över vem det är som talat om fuskare under valrörelsen?
Jag kan inte förstå att här gör man en polisanmälan mot en person som vill göra rätt för sig.
Statsminister Reinfeldt
Om jag stjäl en bil, men dagen efter lämnar tillbaka den och ber om ursäkt och berättar att jag gottgjort det hela genom att fylla tanken. Ska jag då slippa undan polisanmälan eftersom jag "ville göra rätt för mig"?

Statsminister Fredrik Reinfeldt var en klåpare när han satte ihop sin regering. Om det nu var så att Borelius och Chilò blev ministrar för att högerflanken i moderaterna skulle hålla sig lugna kan vi bara spekulera? Och vem som tipsade media för att få till ett drev mot dem kan vi inte veta något om. Och vem det är som nu förvånat konstaterar att en "snöboll har satts i rullning", är lika okänt.

Men däremot så vet vi vem det är som säger att lite svart barnhjälp inte är så farligt, det vet vi. Det är vår statsminister som anser att det inte är så farligt att smita från skatten. Samme statsminister som vill jaga bidragstagare med blåslampa. Man kan undra vem det är som lider av moralpanik?

Andra bloggar om: , , , ,

5 kommentarer:

Anonym sa...

Det är så konstigt när folk inte lever som de lär...
Eller är det vi som inte fattar att det är skillnad på folk och folk..
Och skillnad på fusk och fusk..

Nicke Grozdanovski sa...

De skillnad på moderata fuskningar och arbetslösa och sjuka som snart måste ha sjukintyg från första dagen... Sverige är sjukt

Birgitta Axelsson Edström sa...

Fortsättning lär följa i den här solkiga byken.
"Zebran är ett randigt djur, ränderna går aldrig ur" heter det ju. Den blå färgen gick inte heller att få ur "det nya arbetarpartiet". Är det verkligen någon som är förvånad?

tomasrj sa...

Tack för kommentarer. Det är skillnad på folk och folk, Sverige har blivit sjukt och ingen är förvånad blir mitt samlade svar.

Birgitta Axelsson Edström sa...

Det som möjligen är lite förvånande är att begreppet "civil olydnad i borgerlig tappning" så tydligt har omsatts i konkretion. Inte kul, men dock upplysande.