lördag 11 november 2006

Israels attack mot oskyldiga palestinier

Under veckan publicerades en mycket läsvärd artikel i engelska The Guardian av den palestinska kvinnan och parlamentsledamoten Jamila Al-Shanti. Igår fanns den översatt i Svenska Dagbladet under rubriken Våra barn badar i blod.
Vid gryningen i förrgår bombade och förstörde det israeliska flygvapnet mitt hem. Jag var målet, men i stället dödade de min svägerska Nahla, änka med ansvar för åtta barn.
I samma räd attackerade det israeliska artilleriet ett bostadsområde i staden Beit Hanoun på Gazaremsan och dödade 19 människor medan 40 skadades.
Många dödades i sina sängar. Familjen Athamna förlorade 16 medlemmar i massakern. Den äldsta som omkom, Fatima, var 70 år, den yngsta, Dima, var ett. Sju var barn.
Jamila Al-Shanti i The Guardian
Och hon fortsätter med att kommentera president George Bush projekt om att demokratisera Mellanöstern som startade genom att demokratin ströps då palestinska ministrar och parlamentariker greps.
Jag väntar fortfarande på fördömanden från väst av att jag, en vald parlamentsledamot, har fått mitt hem förstört och släktingar dödade av Israels bomber.
När mina vänners och kollegers kroppar slets sönder hördes inte ett knyst från dem på Capitol Hill och 10 Downing Street, som säger att de försvarar kvinnors rättigheter.
Jamila Al-Shanti i The Guardian
Jag kan bara instämma i Jamilas fundering. Varför blundar västvärlden inför Israels övergrepp. Varför säger inte Sveriges utrikesminister ifrån och protesterar mot det israeliska övervåldet. Är verkligen inte demokratin värd mer?

Andra bloggar om: , , , , , ,

Inga kommentarer: