måndag 1 januari 2007

Det fria livet i Frankrike på 1960-talet

Zappade av en slump in på tvåan och fick höra franska och se en scen från en liten livsmedelsbutik där de båda kassörskorna gjorde uppror mot sin chef, tog av sig rockarna, ropade till kunderna att allt var fritt varpå de meddelade chefen att de strejkar och sen gick de ut.

Anledningen var att chefen gick hårt fram mot en kille som snattade några varor - ett snatteri kassörskan blundade för eftersom han var snygg. Killen och hans kompis erbjöd kassörskan lift i sin folkabuss. De rökte brass och kom från Amsterdam och körde bara på småvägar eftersom de protesterade mot motorvägar.

Kassörskan som betalade killens snattade varor innan hon lämnade butiken fick nu pengar av killen - han stal enbart för att förhindra kapitalets profit. Nu misslyckades ju det den här gången eftersom hon betalade hans varor.

Jag har hittills bara sett tjugo minuter. Men de tjugo minutrarna har alla symbolerna och referenser till vänsterns protester, uppror, kollektiv och civil olydnad. Jag är i himmelen redan förste januari!

Det fria livet sänds i två delar, måndag och tisdag.
SVT2 kl 19.15-21.00.

Andra bloggar om: , , , ,

2 kommentarer:

Elisabet. sa...

Jaså, det ska jag tänka på när vi tar någon för snatteri.
Personligen har jag precis andra åsikter i det här fallet ..., kan jag meddela herrn ..-)

tomasrj sa...

Jag tror dig inte. Om det är en tillräckligt snygg kille låter du honom väl löpa!?
;-)