fredag 19 januari 2007

Himmel och helvete en fredag i Kalmar


Kalmar fängelse. En och annan kanske får dåliga vibbar när man får se en bild på fängelset i Kalmar. Det får symbolisera helvetet i den här bildsviten.

Själv har jag mest positiva minnen
från Kalmar fängelse och det år då jag arbetade där som mattelärare och undervisade interner. En stor del av tiden gick också åt till att fika och berätta om världen utanför.

När jag ser den här bilden så slår det mig att träbron från valvet, i stadsmuren runt Kalmar, en gång bör ha varit entré till fängelset. Nån som vet?


Kalmar ångkvarn och Ölandsbron. Himlen var så himla vacker (häpp!) att jag var tvungen att fånga den allt medan solen är på väg ner och skuggorna sträcker sig allt längre ut över horisonten. Vidvinkel är fräckt, men jag har ändå beskurit bilden en aning i vänsterkant och nerkant.


Kalmar slott. Revival. Jag var ju där i lördags och tog en bild i mörker. Nu har solen ännu inte riktigt hunnit ned under horisonten. Motljuset skapar en härlig kontrast som jag förstärkt en aning i Photoshop. Himlen mot sydväst är vackert klarblå. Fast självklart hade jag ju föredragit en blodröd himmel ;-)

Andra bloggar om: , , , , ,

8 kommentarer:

Nicke Grozdanovski sa...

Jag älskar Kalmar.. En vacker stad och de har du verkligen fångad i bild :-)

Elisabet. sa...

Nu slår du nog personbästa i bra bilder .....!

Anonym sa...

Kalmar är som Småland i övrigt: Fattigt, men fagert. Ångrar inte för fem ören att jag kom ifrån den gudibehagliga småstaden, men det hindrar ju inte från en och annan inre nostalgitripp i mitt huvud ;-)

tomasrj sa...

Nicke och Elisabet: Tack, tack. Tre bra bilder av cirka femtio tagna bilder var gårdagens resultat.

Anonymous: Du är välkommen på såväl virtuella som verkliga återbesök.

Anonym sa...

Det är sant det som anonym skrev om Kalmar och småland,MEN det vete sjutton om övriga Sverige är så bra heller...
Det tycker inte jag..
Och speciellt inte storstäderna som mest består av inflyttade från "bondvischan":-(

F.ö så var det som vanligt tjusiga bilder!

Anonym sa...

mammamia: Nja, vet inte om din beskrivning är så korrekt längre. Det där med inflyttade från landet stämde ganska väl till 60-talet, sedan dess består den mesta inflyttningen till storstäderna av invandrare. Åtminstone mina grannar är invandrare (tyskar + danskar) men sådana människor brukar ju inte riktigt räknas som invandrare förutom i statistiken ;-)


Thomas, du kanske skulle satsa på att börja skriva SO-böcker till skolan? Du har redan fått ihop flera skapligt fina bilder till en sådan bok.

Anonym sa...

Förresten, träbron du visar på den första bilden byggdes på 1990-talet, knappast en bro som man gick på om man skulle till fängelset när det byggdes på 1800-talet m.a.o.

tomasrj sa...

Anonymous: Vad fanns innan träbron? Fängelset är ju byggt med finsidan rakt mot porten.