onsdag 31 januari 2007

Hur fri är lokalpressen?


Med lokaltidningen Östra Småland och dess avläggare Nyheterna följde idag bilagan Affärsliv. Där suddas gränserna mellan redaktionellt material och annonser ut. Bilagan liknar mest ett vanligt annonsblad.

Bilagan består efter en okulär bedömning av 9 sidor artiklar och 7 sidor annonser. Där finns ett stort dubbelsidigt reportage från Blomsterströms industripark i Blomstermåla. Där kan man läsa om företagare som är "ute och flänger" och som har "hela världen som arbetsfält" och hur företagen ska få "växa på alla håll".

Förutom hela mittuppslaget så finns industriparken exponerad över större delen av framsidan - allt betingat av en halvsidesannons på sidan tre.

Var det artikeln eller annonsen
som bestämdes först? Hur vet jag att artikeln är oberoende av annonsen? Vad kostar en artikel i bilagan Affärsliv?

Andra bloggar om: , , , , ,

3 kommentarer:

Lasse Strömberg sa...

Du ställer frågan "Hur fri är lokalpressen?". Frågan är felställd, den ska lyda "Hur fri är pressen?"
Svaret är att pressen inte är fri alls. Den allt övervägande delen av pressen är beroende av annonser. Det tar pressen alltid hänsyn till. Jag kan ta ett exempel:

DN skrev för några år sedan ett reportage om hur oerhört lätt det är att sälja sin bostadsrätt utan att blanda in mäklare. Det var en reporter på DN som sålde sin bostadsrätt privt. Han beskrev hur lätt det var och att det inte behövdes någon juridisk hjälp med att skriva kontrakt.
Detta fick mäklarbranschen att gå i taket och man hotade med att inte annonsera i DN i fortsättningen.
Det var mycket nära att DN förlorade alla anonnser om lägenheter till försäljning. Den som sett DN:s bostadsannonnser inser att DN: ledning fick kalla fötter. Det kommer aldrig mer att beskrivas i DN hur lätt det är att sälja sin bostadsrätt utan inblandning av mäklare.
Alla tidningar lever under kommersialismens tryck. Det tar de hänsyn till i sin bevakning. I alla lägen!
Titta på tidningarnas bilanonnser och jämför sedan med deras "biltester", du hittar aldrig något avgörande fel på de bilar de testar. Möjligtvis kan man påpeka något om någon smådetalj som man är kritisk mot, men mer är det aldrig. Lita ALDRIG på tidningarnas biltester!
Jag har jobbat på SvD över 20 år, och vet vad jag talar om!

Anonym sa...

Ja, precis så här är det. Tidningspressen blir mindre och mindre av debatt och analyser utan fler och mer av annonser, enorma bilder, typsnitt som tillåter större luft i spalterna och feelgood-reportage.

Så länge man vet om att det pågår och inte låter sig luras är det bara att leva vidare.

P.S. Göran Greider borde lockas över från Dalarna till östra Småland. På kort sikt det enda hoppet jag har om tidningen

Anonym sa...

Bra att du tar upp det här problemet - nyligen tog "Vår grundade mening" upp detta ofog. det är inte bra för ngn. - inte ens för tidnigsägarna på sikt då de förlorar trovärdighet.

Magnus