fredag 16 februari 2007

Istid på Svinö i Kalmarsund


Dimman tätnar. Fredag eftermiddag och dimman tätnar och gömmer Ölandsbron allt mer. Här under början av bron ligger Svinö som är täckt av snö. Längs strandkanten har isen flyttat på snön och en issörja guppar i vattnet. Här kan man bada - med fördel sommartid...


Snödrivor på Svinö. Snön från Kalmars gator fraktas ut till Svinö där det tippas i stora högar under bron. Den här vintern har inte högarna hunnit bli särskilt stora.

Fler bilder från Svinö hittar du här.

Andra bloggar om: , , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Dimma är fashinerande när man fotograferar. Det kan bli fina bilder när det är dimma.

Jag är inte så hemma i Kalmar att jag vet hur man tar sig ner till Svinö, men jag skulle gärna åka dit. Hur kör man? Åker man till höger före bron eller efter om man kommer innefrån stan?

tomasrj sa...

Du kör ut på bron mot Öland. Det finns en skylt "Svinö 300 m" och sedan är det en högersväng för att komma av. Missar man så finns ingen återvändo. Då är det Färjestaden som gäller.

Dimman tätnade snabbt. Först var jag på norra delen av Svinö. Då syntes högbrodelen tydligt. Sedan gick jag under bron ner på södra änden och då hade högbrodelen försvunnit in i dimman (se bilden). Såg nu i kväll på webbkameran mot Svinö och Ölandsbron att Färjestaden syntes i bakgrunden så dimman verkar helt borta nu.