tisdag 6 februari 2007

Tobaksfri kiosk är ett smart pr-trick


En kioskägare i Nybro kommer att upphöra med att sälja tobaksprodukter. Det tycker jag är väldigt bra. Tobak är ett giftigt ämne som inte bara gör människor sjuka, utan också bidrar till att göra människor beroende.

Samtidigt så tror jag att det här är ett smart pr-trick. Kioskägaren har naturligtvis funderat över de ekonomiska konsekvenserna. Jag tror att det här kommer att gynna honom i längden. Att han så tydligt markerar mot tobaksindustrin kommer att locka nya kunder till honom.

Vi kan se precis samma fenomen bland ekologiska varor. Butiker som profilerar sig på KRAV-märkta produkter eller närproducerat appellerar medvetna kunder som vill ta eget ansvar. Det är likadant med miljöfordon som nu börjar få genomslag. Därför tror jag (och hoppas) att den här kioskägaren kommer att få fler som följer efter!

Andra bloggar om: , , , , , ,

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ja det var smart...Fattas bara ett systembolag som inte säljer alkohol ;-)

Anonym sa...

Hoppas att det går vägen, men jag tror att det kommer att bli svårt att överleva...
Går det verkligen att starta en så "smal" butik i en så lite ort som Nybro.

Anonym sa...

Var gång jag tankar, slås jag av att bensinmackarna säljer mindre och mindre bensin och service till fordonen utan riktar in sig på att bli mer och mer av dyra småhandlare.

Likadant har det varit när jag har hyrt film de senaste åren. Filmerna får allt mindre plats på allt färre ytor, medan godisförsäljningen som i videouthyrarnas barndom trängdes in i ett hörn eller där det såldes små tefat vid disken har likt gökungen trängt ut allt annat i butikslokalen.

Elisabet. sa...

I affären märker jag tydligt en ökande efterfrågan av t.ex. ekologiskt odlad frukt / grönt.

Idag när jag frontade hyllan med tvättmedel, blev jag nästan kräksjuk. Är det verkligen vettigt att butiker ska ha sjuhundrafemtio sorters sköljmedel och lika mycket eller ännu mera tvättmedel?
Tala om resursslöseri!!