torsdag 22 mars 2007

Styrkan hos vänstern i Emmaboda


Torsdag kväll. För andra året i rad bjöds jag in till vänsterpartiet i Emmaboda för att sitta som ordförande och leda deras årsmöte. Sånt tackar man inte nej till.

En motion vållade en het debatt. Hugo Grönlund höll ett anförande som inte bara vänsterflanken runt bordet reagerade över. I mitten syns föreningens ordförande Mikael Nilsson.

Det blev en trevlig kväll som bara bekräftade det som jag kände förra året. Det är en förening som fungerar väldigt bra Trots sin litenhet så är engagemanget stort. Nästan alla deras medlemmar är aktiva i föreningens arbete. Och var och en hjälper till efter förmåga. Det gör dem oerhört starka.


Bordshockey. I pausen blev det naturligtvis en bordshockeymatch. Daniel närmast kameran besegrade Nicke Grozdanovski med 2-1.


Kulturinslag. Lise Kroer läste några av sina egna dikter som publicerats i olika antologier under mer än 25 års tid.

Emmaboda har en enorm styrka. Verksamhetsberättelsen var verkligen mäktig och det är en ära för mig att ha blivit vald till föreningens revisor. Det kommer att bli en sant nöje att följa föreningen och så har jag ju en anledning att få vara med vid nästa årsmöte...

Andra bloggar om: , ,

4 kommentarer:

Anonym sa...

Kan du inte göra en kort sammanfattning av anförandet?

Interna politiska debatter och fraktionskonfrontationer är alltid lika kul att läsa ;-)

Anonym sa...

Ja just det ja, nu när sossarna fortsätter sin högervandring med Mona Sahlin ("klimat är viktigare än klass") borde Vänsterpartiet kunna styra upp detta och ta tag i de alltmer vilsna sossarna. Ta Metallbudet som kom nyligen där Metall gick med på ett skamligt lågt bud i en tid när företagen slår produktionsrekord och gör rekordvinster på löpande band samtidigt som man körde över Gruvfacket. Mona Sahlin som inte ens gick med i LO förrän hösten 2006 efter valet... hoho

tomasrj sa...

"Fraktionskonfrontationer" känner jag inte till.

Personligen tycker jag att det är en styrka att kunna diskutera en idé och belysa den ordentligt innan man går till beslut. Självklart blir diskussionerna heta innan frågetecknen rätats ut. I det här fallet kan jag säga att det slutade med bifall för motionen med ett tilläggsyrkande. Alltså en kompromiss, och det är ju det som är politik!

Jo. Det finns plats för en stor vänster vid sidan om ett socialdemokratiskt parti som strävar mot mitten.

Nicke Grozdanovski sa...

jag vill tillägga att vi spelade en andra halvlek med och den slutade 1-1 så Daniel vann med 2-3 så jag har revanch att utfodra :-)

Tack för ditt besök hos oss Tomas alltid trevligt att ha dig på besök och du ledde årsmötet med bravur.