lördag 19 maj 2007

Debatt om vänsterns utrymme i media


Så har jag åter fått ett brev från en medborgare som inte delar mina åsikter. Två maskinskrivna sidor, samt en liten post-it-etikett med en glad hälsning.

Vanligen brukar de här breven komma från frikyrkliga människor som är oroade över min syn på familjepolitiken. Inget ont om frikyrkor, men de verkar locka till sig en hel del tossiga människor...

För en månad sedan skrev jag en insändare/bloggartikel om de stängda dörrar som mötte Sverigedemokraterna. Det är den som brevskrivaren reagerat på i sin refuserade insändare:
Anledningen till "stängda dörrar" är att "diktaturens kreatur" som Olof Palme så träffande uttryckte sig, inte accepterar den demokrati man hycklar om.
Lokaler, som Sverigedemokraterna hyrt, demoleras av Lenins och Stalins förlängda armar här i Sverige.
Kommunisters möten störs inte av Sverigedemokrater. Således är det kommunister som i "demokratins namn" hindrar Sverigedemokrater att disponera lokaler.
Kommunisters målsättning är givetvis att dörrar skall vara stängda för samtliga demokratiska partier.
Insändaren är undertecknad av min brevskrivare, som också skickar mig ett brev han skrivit till Barometerns insändarredaktion. Det är en svårbegriplig svada som kommer från en förödmjukad människa. I brevet lyckas han med konststycket att insinuera att Barometern inte är en fri tidning utan refuserar insändare för att inte "kommunister" ska slå sönder deras lokaler (typ). Klickar du på brevet här intill så kan du läsa det i sin helhet.

Jag har inte gjort någon vetenskaplig studie av insändarsidorna, men generellt gäller att majoriteten i en demokrati ofta dominerar på redaktionssidorna, medan oppositionen dominerar på insändarsidorna. Tidningens politiska åsikter ska synas på ledarsidan, men inte på redaktions-, debatt och insändarsidor.

Det är kul att få såna här brev och självklart ska han få ett svar. Ofta förstår man varför en insändare inte blir publicerad - även jag har upplevt det och det är därför jag har en blogg. I efterhand brukar jag också oftast tacka insändarredaktören för att han refuserade...

Andra bloggar om: , , , , , ,

2 kommentarer:

Patrik Renfors sa...

Usch ett sådant där "sakligt" brev igen, jag har också fått sådana brev lite då och då. De är alltid på gränsen till vad som kan skrivas utan att vara ett hot, men tillräckligt mycket agitoriskt knäppa för att de ska vara obehagliga. Det verkar finnas en mall för knäppa hotbrev mot vänsterpolitiker.

Det här är ett gammalt inlägg som jag skrev i min blogg om för ett tag sen.

Ännu ett osakligt halvhot om kommunism i brevinkastet!

http://oxelokamrat.blogspot.com/2006/08/
nnu-ett-osakligt-halvhot-om-kommunism.html

tomasrj sa...

Jag minns det där, såg att jag skrivit en kommentar också. Jag har fått liknande. Men det här riktade udden mot pressen. Men gott om knäppskallar finns det. Om det finns inga tvivel...