fredag 18 maj 2007

Ett dolt myller av liv i brännässlorna


Egentligen skulle jag bara gå igenom snåren för att komma ner på ängen bakom, där jag hoppades få se något rådjur som dröjde sig kvar på förmiddagen. Men så när jag gick där genom nässlorna så fick jag se en snäcka.


Och när jag satt där på huk bland nässlorna, och bränt mig lite för att komma åt ordentligt med kameran, så fick jag se ett myller av larver på en nässla intill.

Kan det vara nässelfjärilens larver? De festa föll dessvärre av när jag börja vika undan gräs och nässlor för att få till en bild. Men det var en mäktig syn med alla larverna som kravlade omkring.


Vinbergssnäcka. Strax såg jag ytterligare en snäcka, den enda som jag känner igen och kommer ihåg - trots 40 biologipoäng som gömmer sig nånstans inne i skallen...

Och några rådjur såg jag inte till när jag kom ner på ängen. Men sent igår kväll så stod där en älg och mumsade gräs. Jag kommer aldrig att förlåta att jag inte hade stativet med. Det misstaget gör jag aldrig mer om...

Andra bloggar om: , , , , , , , ,

1 kommentar:

Nicke Grozdanovski sa...

Mitt i naturen med Tomas Jonsson :-)