söndag 22 juli 2007

Arbetsgivare utnyttjar LAS för att slippa anställa


Ett reportage i syndikalistiska Arbetaren berättar om hur unga visstidsanställda kvinnor avverkas på löpande band inom den smutsiga telemarketingbranschen. Det känns bekant, jag har läst nåt liknande nån annanstans nyligen...?

Javisst ja, det är centerpartistiska Mönsterås kommun som systematiskt arbetar på samma sätt.
Det finns inga regler som styr vilka vi måste välja som vikarie om de inte har las-företräde.
Nye skolchefen i Mönsterås
Det är just detta som är det stora bekymret. En stor andel av personalen inom offentlig sektor går som timanställda. Och reglerna är väldigt generösa för arbetsgivaren. Det finns i stort sett bara en begränsning från att använda timanställda vikarier.
Om en arbetstagare under en femårsperiod har varit anställd hos arbetsgivaren antingen i allmän visstidsanställning i sammanlagt mer än två år, eller som vikarie i sammanlagt mer än två år, övergår anställningen till en tillsvidareanställning. Lag (2007:391).
Lagen om anställningsskydd
Och på det sättet så avverkar arbetsgivarna tillfällig personal på löpande band. Ingen är oersättlig. Efter två år så känner sig personalen som fast anställd, men kan vara övertygad om att snart behöva gå till arbetsförmedlingen. "Det finns många som står utanför och bankar och vill in" som en av mina gamla chefer från tiden inom industrin sa nån gång när jag var ung och obstinat...

Senaste veckan har två olika kvinnor vågat säga ifrån i tidningen Östran. Den ena förskollärare sedan 34 år. Hon fick "sparken" efter 16 år som vikarie - trots att hon faktiskt hade rätt till företräde.
Jag har varit så ledsen att jag inte orkar engagera mig.
Avstängd förskollärare efter 16 år i Mönsterås kommun
Mönsterås kommun ger blanka fanken i det lilla svaga skydd som LAS ändå ger. Inte undra på att kommunen rankas lågt av exempelvis Lärarförbundet.

Andra bloggar om: , , , , , , ,

5 kommentarer:

Anonym sa...

Ja las är mer tandlös i dag det sker genom att arbetsgivare har nu fler olika anställningsformer tyvärr så är det så att anställningsskyddslagen inte hängt med i den utvecklingen alls/Micke

Björn Fridén sa...

Var är Fredrick Federley nu med talet om maffiametoder?

Birgitta Axelsson Edström sa...

Det är bara att konstatera: Arbetsrätten är ett område som vi måste uppmärksamma ännu mer. Här finns massor att göra!

Anonym sa...

Har jobbat heltid som timanställd i tre år inom en femårsperiod. Blev på en dag avstäng från arbete i hela regionen av Las-skäl. Men arbetgivaren meddelade inte avstängningen. Sade inte ett ord. Är det anständigt?

Anonym sa...

Här är en timanställd till som ligger risigt till pga las. Har jobbat heltid 2,5 år, och nu börjar arbetsgivaren - utan att prata med mig ta bort timmar och rekrytera ny personal...allt för att slippa anställa. Hade möte med min chef, och bad honom förklara varför han inte tog detta med mig redan i somras...men men, jag fick inga direkta svar, utan massa konstiga förklaringar om treårsregel osv. Nu helt plötsligt jobbar jag åter igen timmar, men inte bara här utan har skaffat andra jobb.