söndag 16 september 2007

Viktigt med fräscha toaletter i skolan

Det är inte ovanligt med elever som vägrar gå på skolans toaletter. Orsakerna kan vara flera; dels att toaletterna är snuskiga. Men också att man inte får vara i fred, utan att andra elever står utanför och rycker i dörren och mixtrar med låset.

Rädsla och otrygghet
bidrar till att många elever bojkottar toaletterna och kniper hela dagarna. Det i sin tur bidrar till att eleverna får problem med att kissa.

En undersökning från Göterborgs universitet har tittat på detta. Undersökningen konstaterar att var sjunde förstaklassare är sängvätare. Att inte kunna gå på toaletten under dagen förvärrar detta bekymmer. Två procent av ungdomarna kissar fortfarande i sängen när de börjar gymnasiet.

Skolan har en viktig uppgift
i att kunna erbjuda eleverna bra toaletter där man får vara ostörd. Allt vanligare blir att man försöker bygga "förrum" framför toaletterna, som ett slags skydd.

Västerviks-Tidningen har kollat med elever
på en högstadieskola hur eleverna upplever toaletterna. Eleverna där ger toaletterna bra betyg.

Toaletter brukar för övrigt vara
en god värdemätare på hygien i allmänhet. Min erfarenhet är att restauranger med rena och fräscha toaletter också lägger stor vikt vid god och ren miljö i kök och matsal.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Fast frågar du mig om orsakerna till de här problemen (att så många inte håller tätt i så hög ålder) så skulle jag föreslå blöjbekvämligheten, att man tvingar små barn att bära blöjor tills de är i fyraårsåldern idag (vad det verkar). Jag föreslår att detta resulterar i att en del barn aldrig utvecklar fårmågan att reglera blåsan, att denna förmåga snarare återbildas när den inte utvecklas under den sensitiva perioden då de annars skulle utveckla den.

Sedan har du givetvis rätt i att det är inte är nyttigt att gå och hålla sig hela dagarna varför detta problem borde åtgärdas.

tomasrj sa...

Du har säkert helt rättl Jag koncentrerade mig på hur skolan kan hjälpa de barn som kommer till skolan med dessa problem.