onsdag 30 juli 2008

En stilla sommarkväll på Smålandskusten


Skuteholm kl 20.04. Jag har ett fanatiskt behov av tystnad och stillhet. Nästan dagligen cyklar jag de två kilometerna genom skogen ner till havet. Denna kväll är vattnet stilla och vinden obefintlig. Kossorna på holmen utanför hörs idissla. En mås hörs skrika på håll. Ute i Kalmarsund ser jag tre segelbåtar.


Timmernabben kl 20.51. Fortsätter utan brådska ner till Nabben. Tar först ett varv ut på Gäddenäs udde och kopplar av en stund innan jag cyklar vidare förbi campingen ner till hamnen. Där försvinner solen ner bakom husen i köpingen.

Varje år vid den här tiden så brukar ångesten komma krypande. Dagarna blir kortare. Vinden är ljum av det varma havet. Filande syrsor. Vetskapen att augusti snart är här.

Andra bloggar om: , , , , , , , ,

5 kommentarer:

Björn Nilsson sa...

Ursäkat en okunnig stadsbo, men kan man verkligen HÖRA korna idissla?

Är det inte lite sent för panik nu, förresten? Bör väl infinna sig redan vid midsommar när den intensiva fågelsången börjar dö ut, eller ...?

tomasrj sa...

Björn: Det hörs gurglande rapljud från kossorna. Jag antar att det är idisslandet som spökar...?

Björn Nilsson sa...

Jag förstår (tror jag). Hoppas de inte släpper ut några läskiga gaser.

tomasrj sa...

Björn: De släpper ut metangas, om jag minns rätt.

Anonym sa...

Och jag, som hade en del av min ungdom i Timmernabben, blir djupt nostalgisk av din bild därifrån. Den är fantastisk. Det är fint där.