tisdag 5 augusti 2008

Telefonen lika död som Telias service


Vid tvåtiden på måndagen slocknar ADSL. Eftersom det är lite oroligt väder utanför så funderar jag på om det är modemet och startar om det utan framgång.

Det har hänt tidigare att det varit avbrott en liten stund så därför passar jag på att ta en eftermiddagslur innan jag på nytt försöker få igång det utan framgång. När jag lyfter på telefonluren så är den också död. Från mobilen med dålig täckning ringer jag 90200 alltmedan radions P1 diskuterar mobiltelefoni och huruvida vi i framtiden kommer att ha några fasta telefoner kvar.

En automatisk talsvarsfunktion
tar emot mig och berättar att det är fel på min ledning och att felet beräknas vara åtgärdat på fredag! Det må väl vara hänt tänker jag.
Vill du vidarebefordra dina telefonsamtal kan du beställa det här. Kostnaden för vidarebefordrade samtal påförs din nästa telefonräkning.
Ur Telias talsvarsfunktion på 90200
Jag köper en tjänst av Telia som de inte kan leverera. För att komma förbi felet ska jag betala notan tills dess felet är avhjälpt. Det är bedrägeri!

De som ringer till mig får en vanlig signal, men får aldrig höra någon Tomas i andra änden. Ironiskt nog får jag telefonräkningen på måndagen. Abonnemangsavgift för detta kvartalet. Alltså en räkning för något som jag inte får.

Det här påminner om hur resenärer hos SJ som beställt platser för länge sedan på tåget upptäcker att deras stolar inte finns eller är upptagna av andra som köpt samma plats.

De gamla statliga fina verken har changerat sedan de konkurrensutsattes. Konkurrensen har tvingat företagen att minska marginalerna. Det finns inga pengar till underhålla utan enbart till reparationer. Man säljer hellre en plats två gånger än riskerar att en passagerare uteblir och att platsen står tom. Jag vill ha tillbaka Televerket.

Tills vidare får jag klara mig på andras bredband och på mobilen.

Andra bloggar om: , , , , , , ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ja om bredebanden fungerar förstås. Själv har jag varit urkopplad från nätet varenda dag de senaste tre dagarna och nu sitter jag och väntar på nästa urkoppling för den kommer väl även i natt.
Först kopplades jag bort från nätet kl. 01.30 på lördagen. Kom ut igen klockan 20.00 samma dag, bra många timmar. Klockan 01.30 natten till måndagen var det dags igen - urkopplad. Vet inte hur länge. Det fungerade vid middagstid dagen därpå. Igår kväll kopplades jag bort igen, klockan23.55 och var bortkopplad till 01.30.

Även jag har på min blogg ondgjort mig över att jag måste betala för en tjänst även under den tiden den inte fungerar och efterlyst en lag liknande den som gäller för strömlöshet.

Och visst blir det fantastiskt när man skrotar fast telefoni och de flesta måste använda IP-telefoni, rena happeningen om man kommer att kunna ringa. Där jag bor har mobilen ingen täckning dessutom.

Sådant kallar jag infrastrukturell devolution.

tomasrj sa...

Kerstin: Om dagstidningen uteblir en dag så förlänger de abonnemanget med en dag. Så fungerar det inte i telefonins eller elens värld. Där ska man betala även om det är avbrott.

Men mest retar mig det faktum att jag ska betala om jag vill vidarebefordra mina samatal (som inte kommer fram) till mobilen. Är det rimligt att jag ska betala merkostnaden när Telia inte kan leverera det som vi har kommit överens om?

Anonym sa...

Var glad att du inte har TELE 2. Deras service har ingen jämförelse, de har nämligen ingen. Det ända de bryr sig om är att sälja och finslipa det finstilta i kontrakten.
Telia har ändå i min mening bra service.