tisdag 11 november 2008

Banken och posten och synen på service


För ett halvår sedan dök det ner ett brev hos mig från min gamla bank, som jag lämnade för sex år sedan (de har inte gett upp hoppet).
Från och med den 13:e juni 2008 kommer bankverksamheten vid vårt kontor i Figeholm att flytta till Oskarshamn. För att Du som är kund i Figeholm ska få tillgång till den vardagliga servicen på hemmaplan har vi vidtagit ett antal åtgärder.
Åtgärderna innebar att man behöver åka två mil till Oskarshamn för att få personlig rådgivning eller ta ut pengar. Närmaste uttagsautomat finns vid kontoret i Oskarshamn. För övrigt hänvisas man till internet. "Bekvämlighetstjänsten" som man når "dygnet runt" och "alltid ska känna sig välkommen till". Och de bjuder på avgiften för de "bekväma tjänsterna" året ut.

Det kallar jag revolutionerande åtgärder! Förlåt Swedbank, men jag kommer inte tillbaka till er...

Posten är inte mycket sämre. Nyligen kom ett meddelande från dem där de berättar följande:
Posten arbetar ständigt med att effektivisera och utveckla verksamheten, och nu investerar vi bland annat i ny teknik.
Det hela handlar om automatisk sortering som innebär att posten kommer att delas ut senare på dagen. Men logiken i meddelandet från Kungliga Trumpetverket brister:
Brevbärarna sorterar mindre och använder i stället en större del av arbetsdagen till att dela ut post.
Det här får jag inte ihop. Varför tar det längre tid att dela ut posten när den har sorterats av maskiner?

"Effektivisera" brukar betyda att människor får sparken och blir arbetslösa. Kompetens kommer att lämna posten och sårbarheten öka när en maskin ska göra hundratals brevbärares arbete. Utvecklar det verksamheten?

För några år sedan bytte posten namn på delar av verksamheten till Svensk Kassaservice, eller som jag föredragit att kalla den: postens kassa service. Banken och posten och jag har inte samma syn på service!

- - - - -
För övrigt skriver Lasse och Odells kovändningar. Kjell-Åke Persson har sett ett kyrkligt slagsmål. Rossana vill ha ett matpaket till skolan.

Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

7 kommentarer:

Jonny sa...

Häradssparbanken i Mönsterås har inga kortavgifter och dessutom snabb service från oftast trevligt folk. Den är så vitt jag vet fristående, men i vissa avseenden verkar den samarbeta med Swedbank.

I övrigt kan jag bara hålla med. Fick också det där brevet från Posten häromdagen och kan inte heller förstå logiken. Idag kommer posten hit ca 14.00. Kan den komma mycket senare? Ska de köra runt här i vintermörkret vid tre fyratiden?

Tomas Jonsson sa...

Själv är jag kund hos Ålems Sparbank sedan sex år tillbaka. En liten lokal bank med småsparare, lokala företagare och husägare som kunder. De känner igen mig och man känner sig välkommen. De flesta tjänster är gratis. Det är service för mig och jag har inga planer på att byta bank.

Kerstin sa...

Men har du tänkt på att nu har du större valfrihet, du kan välja att åka till banken i Oskarshamn eller till den i Kalmar, måste inte gå till den enda Swedbanken, förlåt sparbanken i Ålem.

Se det från den ljusa sidan, utvecklingen går framåt och valfriheten blir bara större och större. Snart kan du välja att åka till banken i Stockholm, Göteborg eller Malmö, då får du tom tre banker att välja mellan.

Tomas Jonsson sa...

Kerstin: Jovisst. Men för den lilla vanliga kunden, om jag utgår från mig själv så värdesätter jag tillgänglighet, bemötande och låga avgifter. Det får jag idag hos Ålems sparbank.

mammamia sa...

Små lokala banker är ,än så länge bra.
Nu bor jag också i Silverdalen,på promenadavstånd från banken..Undrar hur länge det får vara så?

Tomas Jonsson sa...

Mammamia. Jag tror att de små lokala bankerna klarar sig om de nöjer sig med att vara små och lokala. Den dag det blir krav på stora avkastningar till aktieägare så ryker servicen.

Tomas Jonsson sa...

En kommentar bortplockad. Inga namn, tack!