tisdag 23 december 2008

Med julen upp i halsen


Så är vi då framme vid dan före dopparedagen. Dagen före en afton som varar en hel dag. I vanlig ordning har jag bojkottat hela köphysterin. Jag har inte köpt en endaste julklapp. Å andra sidan lär jag inte få någon heller. Men det spelar ingen roll, jag tror mer på Jesus än på tomten.

Julen firar jag i lugn och ro med lite julmat, avkoppling och kanske en julpromenad. I år har jag visserligen dragit på mig en julförkylning så jag koncentrerar mig hellre på konjak och spisvärme än utomhusvistelse.

Ett stående inslag under julaftons kväll är naturligtvis Karl-Bertil Jonsson. En frisk fläkt som känns än mer behövlig i dagens samhälle. En grabb med rättspatos och mod som vågar säga nej. En sann revolutionär!

Oförglömligt är när han bekänner för sin far vad han gjort; att han utifrån taxeringskalendern tagit julklappar från de rika och gett dem till fattiga. Faderns kommentar "Jag har närt en kommunist vid min barm" är lika klassisk som Tage Danielssons förtydligande att pappan ansåg att alla som frivilligt ger bort någonting är kommunister...

(Se klippet, nämnda kommentar finns drygt sju minuter in.)


Nåväl. Vid julen ska man vara snäll, sägs det. Och den har ju många andra värden vid sidan om kommersialiseringen. Det stavas främst l-e-d-i-g-h-e-t.

Ha en bra helg!

- - - - -
För övrigt är det högst oklart om tomten dyker upp. Jinge vet varför.

Andra bloggar om: , , , , , ,

8 kommentarer:

Nicke Grozdanovski sa...

Precis som Jan Björklund och Maire Abrahamsson och alla andra som använder ordet kommunsit som skälls och tror att alla vänsterpartister är kommunister. De borde se Karl Bertil i morgon.

God Jul Tomas !! :-)

Jonny sa...

God jul Tomas!

Skulle vara skönt att fira en sådan lugn jul.

Anonym sa...

God Jul, Tomas.

Själv firar jag som du. I lugn och ro i stugan vid havet.

Det skall bli skönt med hela tolv dagars ledighet. Det är den längsta lediga period jag haft på två och ett halvt år, beroende på att jag haft olika arbetsgivare.

Märker nu att jag saknat långledigt.

tomasrj sa...

Nicke: :-)

Jonny: Barnen växer och snart kommer de och hälsar på dig med barnbarnen
;-)

Bert: Ledighet är enda privilegiet man har som lärare. Fast även vi är på väg mot vanliga semestertjänster.

Anonym sa...

En synnerligen god jul önskar jag dig Tomas, och tack för alla lässtunder på din sida.

Jag ska heller inte fira mer än med att gå på julnattsmässa i morgon. För övrigt tjänstgör jag senare i helgen.

Jag älskar också Karl-Bertil, och ganska stor del av svenka folket med mig.

Frifull Jul!

Pelle

tomasrj sa...

Pelle: Julnattsmässa - vad mysigt.

Jag sjöng i kyrkokör under några år. När man kom till en alldeles mörk kyrka på juldagens morgon, och vaktmästarna gick runt och tände alla levande ljus och man var lite yrvaken och skrovlig i rösten... Det saknar jag.

Ha en fin julhelg!

Anonym sa...

Va?

Får jag alltså ingen julklapp?

tomasrj sa...

Tyvärr Lasse
:-(