onsdag 28 januari 2009

Är god skolmat orättvist?


Två artiklar idag om skolmaten upprör mig. Först hör jag från Kungsbacka om kocken Niclas Larsson som anställdes i en skolkök inför höstterminen och som nu kritiseras för att han lägger ner för mycket arbete på skolmaten. Det är orättvist mot andra skolor att eleverna på hans skola får god mat!

Bland annat gör han vitlökskrutonger av bröd som blir över. Han gratinerar mostoppar i stället för att servera potatismoset på vanligt sätt. Han lägger persilja på potatisen och han steker ägg till pyttipannan.

Han borde inte ha tid till sånt och därför vill Kungsbacka kommun nu minska hans tjänst till 80%. Niclas var tidigare köksmästare på en restaurang och säger att han är van att arbeta i högt tempo med många saker samtidigt som förklaring till varför han hinner göra så mycket.

Sen hittar jag hemsidan Skolmatens vänner och läser goda exempel. Men jag hittar också ett skräckexempel som även finns på Youtube fångat igår på en skola i Göteborg, där maten slevas upp från golvet, innan den serveras till eleverna.

Var finns värdigheten? Gordon Ramsay hade skrikit "vill du döda barnen?" och den ansvariga hade aldrig mer fått komma tillbaka...

Hur kommer det sig att skolmatsalar alltid känns som skolmatsalar och aldrig som restauranger?

- - - - -
För övrigt ser jag på sidan Blodiga butiker att jag har svårt att hitta butiker i Mönsterås kommun som inte bojkottar israeliska varor. Butikerna är stödjer med andra ord Israel ekonomiskt och finansierar därmed också terrorn mot palestinierna.

Lasse skriver om nätskojare och naiva kunder. Jinge skriver om ett reportage av Cecilia Uddén. Nicke vill ha in nomineringar till Emmabodavänsterns demokratipris.

Andra bloggar om: , , , , ,

Inga kommentarer: