onsdag 4 februari 2009

Polisen är kollektivt snäll


Bildtexten berättar att "de flesta anmälningarna mot polisen gäller enskilda polisers uppträdande i tjänsteutövningen". Och det är ju bra. Om det stämmer. Och att det är enskilda poliser initiativ eller dåliga omdöme som är orsak. Och inte resultat av agerandet efter en order från ett överordnat befäl.

- - - - -
För övrigt blev länspolismästaren ruskigt arg häromåret då jag skrev om polisens ineffektivitet. Min artikel. Länspolismästarens ilska.

Lasse ser tecknen som kan trigga revolutionen. Kverulant berättar att politikerna i Göteborg inte kan demokratins regler. Ilona berättar från Uppsala där goda förslag röstas ner.

Andra bloggar om: ,

4 kommentarer:

Pelle sa...

Å andra sidan måste det inte bli så att kritik riktas mot enskilda utövare i tjänst, det ärä vi så vi normalt möter polisen.

Med samma logik kunde svenska kyrkan svära sig fri från att vi hade (fiktiv tanke) ett antal brott mot sekreteesen hos vissa präster men dessa är enskilda individer!!

Som polis är man väl alltid när man är i tjänst en del av hela kåren.

HAr just arbetat med asylsökande och gömda flyktingar. Vad jag tycker om polisen och dess agerande tänkler jag inte skriva.

Elisabet. sa...

Har man varit gift med en polis i nästan 34 år .., då vet man också att det finns rötägg inom den kåren, precis som inom prick alla andra, det är ju en självklarhet.
Förstås.

Men .. det finns också sååå många bra poliser med gott omdöme och empati, det är bara det, att dom märker man aldrig av i media.

Problemet är nog mera dåligt ledarskap och ideliga förändringar. Varje ny chef ska lämna avtryck .., och riva upp och börja om.

Som part i målet och säkert inte helt objektiv, så tycker jag ändå att "storhopen" av de poliser jag har kommit i kontakt med, via exet, är vettiga människor.

När nu sonen också ska bli polis, blir man som mamma lätt orolig.

Man vet vad som väntar.

Och önskar att han hade valt att bli nästan-vad-som-helst i stället.

Elisabet. sa...

Ja, och det är ju TYPISKT att då ska några idotiska poliser i Malmö göra bort sig nåt så hemskt, så man skämmas å deras vägnar.

Just när jag har tagit poliskåren i försvar ..-)

Avsked på vitt eller grått papper per omgående, tycker jag vore det enda rätta.

tomasrj sa...

Jag har en känsla av att det finns en viss personlighetstyp som gärna söker sig till poliskåren. De blir inga bra poliser och de är kärnan bakom "kårandan". Det finns säkert massor med riktigt humana och seriösa poliser.