tisdag 21 april 2009

Politiker petar gärna i smådetaljer av rädsla


Tidningen Nyheterna publicerar idag en artikel med en orädd rektor som talar klarspråk till politikerna. Sånt sker alltför sällan men skulle behövas mycket oftare!

Det här känner jag igen allt för väl eftersom jag har varit skolpolitiker i sju år och arbetat inom skolan sedan 1995. Och i båda rollerna önskar jag alltid den här sortens personer. Tyvärr händer det dock alltför sällan eftersom rektorer i lönekriterierna ska hålla budget och vara fogliga.

Högsby kommun står på den ekonomiska ruinens brant. Kommunen ligger minst sagt pyrt till. Kostnaderna skenar medan inkomsterna minskar. Då beslutar politikerna att förskolan inte får köpa leksaker och göra utflykter.
Nu nafsar de på hundralappar medan de strategiska besluten handlar om miljoner.
Rektor Roger Petersson i Nyheterna.
Rektorn anser att det behövs obekväma beslut för att spara hem miljonerna - att centralisera verksamheten. Jag har visserligen en annan åsikt om småskolors betydelse. Men i sak håller jag med rektorn.

Jag minns en gång när osthyveln skulle fram i min kommun. Några politiker runt bordet muttlade att vi kanske kan minska öppettiderna på fritidsgårdarna för att spara några kronor. Då svarade skolchefen:
Det är frivilligt att ha fritidsgårdar. Men ni har valt att ha fritidsgårdar. Om det är så att ni inte vill ha fritidsgårdar så vill jag att ni talar om det!
Det var ingen politiker som vågade knysta ett ord mer om fritidsgårdarna. Och det här är typiskt. Vi vågar inte ta de obekväma besluten. Risken är alltför stor att vi förlorar väljare och aldrig får ett tack. I stället så sparar vi småpengar inne i verksamhetens drift.

- - - - -
Andra bloggar om: , , , , , , ,

2 kommentarer:

Pelle sa...

Jag känner, tyvärr, igen mig til en del i de fega politikerna. Å andra sidan har jag väl varit modig ibland också, och då ofta fått oväntat stöd.
I den världen där jag verkar tycker jag attt problemet ofta är att vi sitter i klorna på tjänstemännen och deras förslag och utredningar osv.

Fast inte vill jag vara kommunpolitiker nu, minskade skatteintäkter eftersom arbeten skanas och i och med det större utgifter. Hur ska småkommunerna klara kommunens ansvar, inte ens vi stora gör det ju fullt ut.

tomasrj sa...

Pelle: Det råder en obalans i att utgifterna hela tiden ökar i takt med att äldreomsorgen blir mer omfattande. Det finansieras inte med ökade skatteintäkter, utan genom en omfördelning från bland annat skolan.

Gamla industrikommuner har en grannlaga uppgift i att hitta någon form av ersättning när industrierna försvinner. Det finns goda exempel. Hultsfred är ett. Kalmar ett annat.