fredag 26 juni 2009

Michael Jacksons död väcker gamla minnen


"Thriller" är en fantastisk skiva - fortfarande. Det är genom den som jag kommer att minnas Michael Jackson. Den skivan köpte jag i början på 1984 för ett presentkort som jag fick som gage för mitt första radioreportage som knattereporter på Radio Kalmar.

Ärligt talat så rycker jag egentligen bara på axlarna åt att han nu är död. Senaste femton åren har han inte betytt nånting för mig. Snarast har jag betraktat honom som en sjuk före detting. Det har varit anklagelser om pedofili, om operationer där han försökt byta färg på hyn och andra galna och sjuka saker.

Är man uppvuxen i rampljuset. Har man galet mycket pengar och miljoner fans som är beredda att omringa huset för att få en liten skymt av sin stora idol och så kan det kanske inte gå på annat sätt.

Men hans röst och hans känsla för rytm har gett karaktär åt hans låtar. Du känner ögonblickligen igen hans låtar.

Tomas Sju-i-topp-Mickael Jackson-lista
  1. Thriller - Michael förstod videons styrka (1982).
  2. Billie Jean - skönt gung från skivan Thriller (1982).
  3. Beat it - det kryllade av hits på Thrilleralbumet (1982).
  4. Black or white - skönt gitarriff i en av hans bästa låtar. Mot slutet av videon byts det hudfärg. Rap, dans och rock (1991).
  5. Bad - det här var försöket till uppföljning fem år efter Thriller
  6. The Girl is mine - tillsammans med Paul McCartney från Thriller (1982)
  7. Dangerous - häftig dansshow på scen 1993

- - - - -
SR, SR, DN, DN, SvD, SvD, AB, Barometern, Barometern

Andra bloggar om: , ,

Inga kommentarer: