torsdag 13 augusti 2009

Högtidlig invigning av nytt läsår i Mönsterås

Sommarlovet är slut för lärarna i Mönsterås kommun som samlades för den traditionella högtidliga invigningen av nya läsåret. Jag tror på idén att samla hela lärarkåren. Det knyter samman och skapar en gemenskap. I kombination med duktiga föreläsare som inspirerar lärarna på ett sätt som sedan får eleverna att prestera bättre.

Barn- och utbildningsnämndens ordförande höll ett förvirrat tal. Han drog över tiden tjugo minuter, allt medan taxan tickade för de kanske fyrahundra lärare, förskollärare, barnskötare, rektorer, skolsköterskor med mera som samlats. Men han är ändå ödmjuk och medgav att han var nervös för att tala inför proffsen och att han haft svårt att somna kvällen innan.

Desto bättre var att kommunalrådet Roland Åkesson syntes bland åhörarna. Det är första gången som jag sett honom lägga tid på att närvara bland skolpersonalen, utan att ha huvudrollen tillsammans med sax och blå-gult band. Den signalen var viktig och jag hoppas att han redan nu skriver in strategidagen 13 oktober i sin kalender.

Anledningen till att jag var där var att jag ville höra superpedagogen Stavros Louca, från teveserien Klass 9A, som höll i föreläsningen under dagen. Han arbetar på Rinkebyskolan och i våras skrev 23 av hans 25 elever MVG på Nationella proven. Med sig hade han sin son Marcus som också är lärare. Förra året var det Gunilla Hammar-Säfström från samma teveserie som föreläste. Hon var väldigt inspirerande och jag använde många av hennes idéer under året, med lyckat resultat. I mars, april nån gång nämnde jag för skolchefen att det skulle vara kul med Stavros - och det fixade han.

Jag har tänkt återkomma med en artikel om hur jag undervisar i matematik. Det roliga var att mycket av det Stavros pratade om har jag lagt ner kraft på.
  • Sikta högt och låta eleverna ta det beslutet
  • Lyfta fram elevernas positiva saker
  • Hela tiden beröma eleverna
  • Lyssna på eleverna och vara ödmjuk
  • Använda öppna uppgifter
  • Låta eleverna tävla mot andra skolor i matte
På det här sättet skapar man elever som gillar matematik och som gör sitt bästa. Elevernas målsättning är minst VG och det kan alla klara. Det är dock inget man får gratis, utan det krävs arbete.

Men som sagt, jag tänker återkomma till detta framöver. Lite snopet att jag nu, på grund av elevminskning, blivit arbetslös och inte får fortsätta med detta arbete som är viktigt!

- - - - -
Andra bloggar om: , ,

Inga kommentarer: