lördag 22 augusti 2009

Länspolismästaren stöder kvinnojouren

Olof Ersgård, länspolismästare i Kalmar län, uppmärksammades tidigare i år för sitt arbete med jämställdhet inom polisen. Han fick Kalmar kommuns jämställdhetspris på 10.000 kronor.

Idag läser jag i tidningen att Olof Ersgård beslutat skänka pengarna till kvinnojouren för "där kommer pengarna väl till pass". Det är hedervärt och en tydlig signal från en statens man som i sitt dagliga arbete ser värdet i kvinnojourernas engagemang.

I artikeln, som inte finns på nätet, berättar Ersgård att han för tre år sedan deltog i ett projekt där han regelbundet träffade en jämställdhetscoach som han diskuterade och bollade ideer med. Det var en "ögonöppnare" berättar länspolismästaren för tidningen Östran. Tre år senare belönades han för sitt arbete för jämställdhet.

- - - - -
För övrigt kanske minnesgoda läsare minns att Olof Ersgård varit riktigt arg på mig för några år sen. Men min kritik då var relevant och jag tror att polisen utvecklats mot det jag då önskade. Det ska länspolismästaren ha uppskattning för.

Inga kommentarer: