onsdag 9 september 2009

Ett effektivt möte


Barn- och utbildningsnämnden i Mönsterås sammanträdde idag. Vi var färdiga redan vid fyra och allt gick väldigt smidigt. Så brukar det inte vara. Det kan vara grinigt och tjafsigt med ajourneringar.

Två beslut reserverade jag mig mot i alla fall. Utan att det behövde bli nån diskussion. Jag tror det var värmen i den dåligt ventilerade lokalen som gjorde sitt till. Efter en månads höstkyla är man inte helt redo för sommarvärme heller.

Dels reserverade jag mig tillsammans med s och mp mot införandet av vårdnadsbidraget. Men majoriteten var naturligtvis enig. Diskussionen har vi haft flera gånger tidigare så det var skönt att det inte blev da capo på det.

Vårdnadsbidraget förvånar mig. "Syftet med vårdnadsbidraget är att ge föräldrar möjlighet att tillbringa mer tid med sina barn", står att läsa i föreskrifterna. Att det då är möjligt att anställa en barnflicka, göra pigavdrag och inkassera vårdnadsbidraget stärker väl knappast kristdemokraternas "kärnfamilj"?

Den andra punkten jag reserverade mig mot var policydokumentet med ett förtydligande efter förra mötet. Det är ett dokument om vilka organisationer mm som ska få tillträde till skolan och vilken extern information som får spridas i skolan.

Min uppfattning står fast att vi inte behöver ett policydokument som inte är en policy, utan enbart en rekommendation som det kan avvikas från. En onödig skrivbordsprodukt. Dokumentet blir en slags toppstyrning av saker som jag är övertygad om att lärarkåren tillsammans med rektorer klarar att bestämma bättre själva.

Dessutom har dokumentet använts, redan innan det var fastslaget, för att riva ner affischer för ett drogfritt, gratis evenemang för ungdomar med motiveringen att det inte får finnas några logotyper för politiska partier i skolan. Men det berodde väl på vilken logotype det handlar om. Hade det varit unga företagare eller entreprenörer hade det säkert gått bra, men nu var det Ung vänster... Den sortens godtycke vill inte jag bidra till och därför reserverade jag mig!

Inga kommentarer: