tisdag 29 september 2009

Oh du sköna höst


Höstfibblorna håller ut och är snart ensamma kulörta blommorna i skogen. I höstsolen lyser de extra vackert. Bilderna blir större om du klickar på dem.


Blåbärsriset förbereder sig för vintern. Till skillnad från lingonet så har inte blåbären några vaxade blad och fäller dem därför på hösten. Och i energisparande syfte drar växten tillbaka klorofyllet från bladen som då får en övervikt av karoten som är rött.


Daggen ligger kvar till långt in på dagen och bildar vackra vattendroppar på bladen.


Den här hittade jag i en trädgård. Men frostnätterna närmar sig, kanske redan i natt, och då är dagarna räknade även för dessa växter.

6 kommentarer:

Kjell E sa...

Vilken ögonfröjd!
Blåbärsriset föll mig mest i smaken även om valet var svårt.
Det finns en del härliga motiv nu.

Jag var ute och plåtade hösten i morse.
Vi hade en frostnatt och just nu är det på 0-punkten, så det finns väl ingen återvändo.

tomasrj sa...

Tack Kjell E: Här är det fem grader, men det lär falla för det är alldeles stjärnklart och halvmånen bländar mig nästan där jag sitter.

Imorgon bitti kan man gå ut tidigt och fotografera vackert morgondis!

Kerstin sa...

Och i min trädgård stod stora tagetes i full och imponerande blom så sent som igår kväll. Funderade på hur mycket frost de tål och tänkte att jag nog skulle klippa av dem för att njuta några dagar till av dem, inomhus. Glömde saken, kom ut sent på kvällen (nå mitt i natten) och fanns hård frost. Oj, tänkte jag, nu tar jag tagetesen. De var stelfrusna och helt vita av frost.
Så det blev inget njutande av dem inomhus. Gissar att de slokar ordentligt när frosten går ur dem under dagen.
Rosen som blommar klarar det nog inte heller.

tomasrj sa...

I natt hade vi den första frostnatten.

Kerstin: Du hade otur när det var frost redan på natten. Temperaturen sjunker alltid just i gryningen när solen stiger över horisonten och vid den här tiden på året brukar det vara först då som det bildas frost.

Lasse Strömberg sa...

Inget ont som inte har något gott med sig. Efter första frosten kan är det lämpligt att plocka rönnbär i akt och mening att göra rönnbärsgelé.
Ut och plocka!

Kerstin sa...

Tomas Jonsson:
Jodå, tagetesen dog frostdöden. Men malvorna överlevde och slår fortfarande ut. Två rosor på varsin buske klarade också frosten, liksom ölandstoken. Fantastiskt för det var ganska hård frost redan omkring kl 2 på natten.