tisdag 27 oktober 2009

Ölandsbron i kvällsljus


Tog med kamera och, inte minst viktigt, stativ, till Svinö för att fotografera Ölandsbron och vatten med lång slutartid. På köpet fick jag månen som plötsligt behagade kika fram mellan molnen till höger om bropelarna.


Kalmarsund var ovanligt stilla. Med 10 sekunders slutartid så fogade sig varje lite pusselbit, i form av en spegel, till en formidabel spegelblank yta. Men så var det alltså inte för blotta ögat. Så här blev bilden bättre än verkligheten.

10 kommentarer:

Nicke Grozdanovski sa...

jag säger bara en sak: Fantasiska bilder. Speciellt den andra.

Kerstin sa...

Jättefina bilder, tycker jag också. Men jag minns inte att jag såg de där "strumporna" på bropelarna sist jag åkte över bron. Har de alltid funnits där?

Kjell E sa...

Fina bilder.
1969-70 monterade jag 4 st. hydrauliska dämparcylindrar, som sitter två i varje ände på bron.
Varje år när vi åker till och från Öland, minns man dem.

Elisabet. sa...

Helt otroligt vackra bilder, som borde användas till turismbroschyrer!

Lasse Strömberg sa...

Glugg?
Den har uppenbarligen sex linser, eller så kör du med stjärnfilter, eller så är linsen skitig. Eller har du manipulerat i något bildprogram?
Snygga bilder. Gör du pappersförstoringar av dem?
Men du borde ha minskat cyanvärdet på den undre bilden. Åtminstone i högdagrarna.

tomasrj sa...

Tack för kommentarer. "Strumporna" har varit på bron så länge jag minns.

Vad har "hydraliska dämparcylindrar" för funktion i bron?

Det kan vara sex linser i objektivet. Det är originalgluggen 18-55. 21 mm brännvidd, minsta möjliga bländare som var 22 vid den brännvidden. Självutlösare (2 s), ISO 100 och tjugo sekunder. Bilderna är tagna i skymningen mellan halv fem och kvart i fem. Båda bilderna är beskurna och körda genom photoshop. Och, Lasse, jag såg att färgerna blev lite sneda i den undre, men jag var för lat att göra nåt åt det.

Kjell E sa...

Dämpcylindrarna ska just dämpa mellan två separata sektioner av bron.
Även om vi inte ser det, så rör den sig rätt mycket.

Cylindern fångar upp trycket så att brodelarna inte mosar varandra.

Det är rätt stora krafter som en långtradare vidarebefordrar.

Birgitta Axelsson Edström sa...

Hej Kerstin och Tomas! "Strumporna" på bropelarna fanns inte från början utan slutfördes vid reparationer av NCC1994. Rent estetiskt förlorade bron lite av sin charm, men å andra sidan är ju funktionen viktigare i det här fallet. Hellre klumpiga pelare än trasiga pelare. :-)
Fina bilder!

tomasrj sa...

Tack Birgitta. Bra att ni kalmariter kan hjälpa oss utsocknes med svar!

Kerstin sa...

Birgitta Axelsson Edström:
Tack för svar. Jag hade väl för mig att det inte såg ut så där från början och jag hade också ett svagt minne av att den började vittra sönder så att man var tvungen att göra något åt den, men var inte säker.

Annars har jag faktiskt åkt över bron sedan "strumporna" kom till, senaste för omkring 5 år sen, och tydligen inte noterat förändringen då. Där ser man hur lite observant man är ibland.

Och jo, rent estetiskt var bron vackrare, och smäckrare, utan "strumporna", men som du säger, bron får ju inte vara livsfarlig.