måndag 23 november 2009

Kamp i innebandyn


Den här bilden tog jag i fredags kväll. Jag tycker det är mycket kamp när Sandbäckshults Markus Nilsson tar sig igenom och förbi två spelare från Moheda. Det var lite långt avstånd för mitt 50 mm och jag tror inte skärpan hamnade helt rätt, men jag är ändå nöjd med bilden. Här finns fler bilder.

Funderar på att gå upp från ISO800 och 1/400 sekund till ISO1600 och kortare tid för att slippa rörelseoskärpan? För övrigt är det riktigt uselt ljus i sporthallen.

2 kommentarer:

Studio Eriksson sa...

Känns inte som något problem alls att gå upp till 1600 i ISO. Jag har själv kört med ISO 2500 i den hallen och det finns betydligt sämre hallar än Sandbäckhults hall (H-fred är en mardröm) var bara noga med vitbalansen på ett gråkort eller baksidan på ett anteckningsblock.
Det är klart beroende på vad du har för kamera så det inte blir för brusigt med högre ISO. Min 5D MkII eller 7D brukar jag emellanät pressa upp mot ISO 5000 för att frysa ordentligt. Innebandy glugg är en 135mm (i FF) men personligen kör jag med en 70-200 f/2.8 på 5D MkII men den är nästan för lång på 7d (1.6x sensor). Lycka till

tomasrj sa...

Tack Studio Eriksson. Intressanta erfarenheter. Min glugg ger 80 mm i FF och då kan jag stå i hörnet och kommer åt hela målet. Mina andra objektiv är inte tillräckligt ljusstarka för sporthallar. Men jag hoppas ju kunna uppgradera till 2,8 i alla gluggar (24-70 och 70-200). Jag har också märkt att det gör stor skillnad om man ställer en egen vitbalans så jag försöker vara noggrann med det, men i fredags måste jag ha slarvat för färgerna blev sneda och bilderna blev också oskarpa. (Jag var väl skakad efter mötet med havsörnen tidigare samma dag.)

Min 1000D har ett max på ISO 1600, men det är inga problem om bilden i övrigt är ok.