onsdag 11 november 2009

Kvillen vid Fliseryd


Tog några bilder på Kvillen vid Bankebergs kvarn, ett biflöde till Emån vid Fliseryd. Det här var andra bilden jag tog i det som skulle visa sig bli en kamp mot skymningen.

Fotade med bländare 14 och ISO800 precis i skymningen. Klockan var kvart över fyra när jag tog första bilden. Började med att exponera i 20 sekunder. Den blev något mörk så jag ökade till 30 sekunder. Den blev också för mörk och jag fick hela tiden därefter ta tio sekunder extra för skymningens skull. Till slut ökade jag varje exponering med en halv minut men det blev ändå för mörkt.

När jag var uppe på 2,5 minut, bländare 8 och ISO1600 så gav jag upp och insåg att jag måste vara på plats före skymningen. (Jag hade den lilla bländaren eftersom det närmast var omöjligt att se i sökaren var skärpan låg.)

4 kommentarer:

Kjell E sa...

Ska bli spännnade med foton tagna på dagen.
Detta ser nästan ut som isen lagt sig.

Lasse Strömberg sa...

Jamen, bilden är ju bra! Du har ju fått till vattnet så det nästan ser litet fruset ut. Det ser nästan litet mystiskt ut.
Kul!

tomasrj sa...

Tack för kommentarer. Vattnet är fint, men omgivningen är oerhört trist. Men det mörknade snabbt och jag hade en usel ficklampa och det var halt på de lavbeklädda granithällarna och jag lyckades inte få till nån bättre vy. Tog en annan vy också där delar av vattnet forsar så att det blir vitt, men där såg omgivningen så risig ut.

Elisabet. sa...

Jättefin bild!

Vattnet ser så där mjukt ut, som i Mjösa, Norges största sjö.

Det kändes som att bada i Comfort när man simmade i den sjön.