torsdag 19 november 2009

Ljuset i mörkret


Under vinterhalvåret är det extra viktigt att försöka uttnyttja de ljusa timmarna för en promenad. Solljuset som når ögonen hjälper kroppen att bilda serotonin och melatonin som förhindrar vinterdepressioner och förbättrar sömnkvalitén. Men dessvärre är inte vinterljuset tillräckligt för att kroppen ska bilda D-vitamin, något som bland annat behövs för kalciumupptaget i skelettet. D-vitamin finns i fet fisk och tillsatt i mjölk. Man kan också hjälpa kroppen genom att sola i UVB-solarium.

Aftonbladet har en artikel där den pensionerade läkaren Björn Liedén lyfter detta. Björn Liedén, som för övrigt bor i samma socken som undertecknad, har skrivit åtskilligt om detta på sin läsvärda blogg.

3 kommentarer:

Studio Eriksson sa...

Man måste som du säger utnyttja ljuset denna tid på året, därför åker vi utomlands om några veckor till SOLEN. Om inte solen kommer till oss får vi flytta på oss. :o) För övrigt kan man få väldigt snygga bilder i detta ljus, precis som denna bild.

Björn Nilsson sa...

Det kanske skulle kunna gå att plocka ut några vitaminer ur de där slånbären också?

Tomas Jonsson sa...

Studio Eriksson: Tack för beröm. Akta er bara så att ni inte bränner er i solen. Måttlighet är bäst.

Björn: Det finns nog mer antioxidanter än d-vitaminer i slånbären.