lördag 21 november 2009

På havsörnsspaning


Igår lyckades jag fånga en havsörn på bild. Jag är nu ganska säker på att det är havsörn som jag mött tidigare några gånger ute vid strandkanten. Då har jag trott att det varit för bra för att vara sant.

Idag gick jag ner till havet med förhoppningen att åter få se havsörn. Och döm om min lycka när det svävade omkring en där ute – dock på för långt avstånd för att få bra bilder. Hörde sedan av några att havsörnar länge har häckat på den här ön. Så mina promenader med kameran kommer förmodligen framöver att åter gå lite närmare havskanten.

5 kommentarer:

Bert sa...

Visst är det kul att man hittar en stadig "lokal" att gå till för att uppleva lite natur.

Själv har jag ju förmånen att ha fritidshus granne med en fiskgjusfamilj.

tomasrj sa...

Bert: Ja visst är det! Jag har ormvråk 300 m åt ena hållet och havsörn 2 km åt andra hållet. Dessutom en räv som stryker omkring här ute. Förutom några katter, rådjur och 300 kossor.

Björn Liedén sa...

Hej Tomas!
När jag flyttade ner hit från Umeå 1969 fanns det på den här ön ett ståtligt men gammalt bo, som vanligt i en grov tall. Sedan flyttade ju örnen in på fastlandet och stod man på rätt ställe kunde man se boet utifrån de här öarna.
Nu har den tydligen återigen flyttat ut på ön och då ser man den förstås gärna stryka omkring i luftrummet. Havsörnen är ju under häckningstid en störningskänslig art, varför jag får be dig - när du väl hittat boet - inte ange exakt var boet finns.

MVH/Björn

tomasrj sa...

Björn: Självklart.

Kjell E sa...

Tålamod Tomas, du kommer närmare vad det lider.
Rätt plats vid rätt tillfälle, så har du en kanonbild.