fredag 20 november 2009

Svensk mat?


Blir både trött och full i skratt när jag läser en insändare som kritiserar att svenska mattidningar inte lyfter fram den svenska maten – artikeln illustreras med en bild på kåldolmar. Det får mig att fundera över vad som är svensk mat.

När blir mat svensk? Är kåldolmar svenskt, denna maträtt som Karl XII tog med från kalabaliken i Bender för snart 300 år sedan? Är pizza svenskt efter fyrtio år i Sverige?

Jag ogillar när vi bygger murar mellan vi och dom. Det kan gälla en mur i Tyskland eller en mur i Israel. Det kan också gälla murar mellan olika kulturer. Den traditionella maten har vi kvar i Sverige. Hela tiden berikar vi den med nya infall från andra kulturer. Det är jag tacksam för!

5 kommentarer:

Jonny sa...

Ha, ha, koldolmar var väl inte det bästa exemplet. Jag vet inte om man överhuvudtaget kan definiera någon ursvensk mat. Om vi går till 1600-talet så var kosthållningen förmodligen inte särskilt varierad. Jag vet inte hur det är med ostkaka, falukorv, isterband, köttbullar, havregrynsgröt etc. Däremot kan man kanske tala om svensk husmanskost såsom den såg ut under 1900-talet fram till ca 1980 eller däromkring. Skulle gissa att det är det man menar. I så fall talar vi väl om potatisbaserad kost med olika köttvarianter till, diverse soppor och plättar.

Kjell E sa...

Vi får nog räkna med att "husmanskosten" utvecklas och förändras över tiden.

Pasta t.ex. har väl etablerat sig i så hög grad att den idag räknas in i husmanskosten.
Falukorv och stuvade makaroner.
Riset är väl också svårt att skilja ut numera.

Finns det svenskt kaffe på hotellet?

Bert sa...

Så här är det. Koldolmar är nog inte lika svenska som kÅldolmar. ;-)

Cecilia N sa...

kOldolmar låter äckligt. Och så blir det så fula fläckar om man råkar spilla. Och så blir man så svart i mun - som om man svurit länge och väl.

Kåldolmar är godare. Precis som köttbullar, spaghetti och köttfärssås och andra trevliga importerade rätter.

tomasrj sa...

Bert och Cecilia: Jag har bytt ut koldolmarna mot kåldolmar i artikeln. Håller med era synpunkter.