söndag 6 december 2009

Riktigt nöjd!


Tog ut min fina 85 mm-glugg idag och upptäckte att trots en närgräns på 85 cm så är det ett fantastiskt fint objektiv för blommor, fjärilar och föremål. På bilden är det höstastrarna som tagit vinterlov. Så nu är det bara att invänta våren då det bruna byts ut mot gladare kulörer.


Ljusstyrkan f/1,8 och sensorns förstoringseffekt till 136 mm gör det dessutom perfekt som promenadobjektiv i skogen. (Till första kröken är det nästan 200 m.) Det klarar gråmulna höstdagar och 136 mm funkar perfekt för en framflygande älg och dylikt. Kort sagt jag är riktigt nöjd!

Idag när jag var i skogen så var det bara 85:an och 50:an som jag använde. Men den senare ger lite för mycket "tele" på min kamera. Så nästa objektiv blir en fast vidvinkel ca 20 mm och gärna upp mot f/1,8. De två objektiven skulle täcka nästan alla mina behov. För småfåglarna i dagsljus får jag dock plocka fram min 55-250.

4 kommentarer:

Nicke Grozdanovski sa...

Kröken ser ut att bara vara 10 meter bort. Man lurar verkligen ögat. Den översta bilden är också fin. Tycker din blogg har blivit ännu mer sevärd än tidigare och redan då höll den väldig högklass. Känns som du hittat din nisch.

Björn Nilsson sa...

Trodde först att det var russin på översta bilden (oputsade glasögon). Håller med föregående talare, det är bra det här!

tomasrj sa...

Nicke och Björn: Tack för kommentarer. Och tack för beröm Nicke. Jag utvecklas som fotograf. Dessutom lyftes bilderna verkligen fram när jag ändrade formatet så att bilderna blir större. Ofta i halvfina bilder så finns det nån detalj som är fin. Med lite större format så hjälper man betraktaren att se detta.

Den översta bilden tog jag mest med för att gräsmattan bakom blir så jämnt grön. Skärpedjupet med bländare 1,8 och brännvidden 85 mm blir nog bara en centimeter om man är vid närgränsen.

Till skillnad från människor och djur som har två ögon och därför kan göra avståndsbedömningar så är kameran enögd och stora brännvidder drar ihop landskapet.

Lasse Strömberg sa...

Flygande älg!? Lycka till, för om du lyckas med det har du framtiden räddad.
En 20:a är utmärkt, det blir väl ca 35 på din smälla? Vilket är en "normal" vidvinkel.